onsdag 28 september 2022

Nya planer till 2023

FIA WEC: s promotor Frederic Lequien sa enligt pressmeddelande att nästa års tävlingskalender expanderas med ytterligare ett race i Europa eftersom tajmingen riktas åt tidsschemats goda balans, kanske så lutar evenemanget åt rätt håll med ett datum som spikas emellan 1 600 km-loppet på Sebring och den traditionsenliga Spa 6 timmars före kommande sommarens stora höjdpunkt.

I nästa spalt vädjade Frederic att en comeback i Portimao borde passa perfekt även om andra halvan av säsongen körs på samma anläggningar som det gör nu (Monza, Fuji Speedway & Bahrain) men det fanns en reservation, nämligen kulturkrockar med andra events och retfulla fans ångrade sig när VM: et i långlopp och Formula E lovade i ett dekret att undvika datumkonflikten som sträckte sig runt höstterminen 2014 och vårterminen 2015, arrangörerna ville annat till expandering av tävlingskalendern, helst en åttonde event som hålls utanför Europa men planen skrotades p.g.a. logistikproblem.

Bland konstruktörerna kunde Peugeots stallchef Jean-Marc Finot avslöja efter 9X8: s tävlingsdebut att en kundleverantörsteam som han aldrig nämnt ställde en konkret fråga om att slutföra köpet av samma chassi fast i fjolårsspecifikation, förklaringen till varför blev så retoriskt att han bara har siktet på fabrikssatsningen med mål att vinna Le Mans och jaga efter minst en internationell titel sedan 2011, därför som Peugeot hade en bra historia med att köpa chassin till kundleverantörer under LMP1-eran, först ut var Pescarolo-teamet 2009 och i två års tid fick man köpa fjolårschassin till Oreca som vann ett race i vardera säsong, inte minst på Sebring där satellitteamet slog fabriksbilarna med storm.

https://www.autosport.com/wec/news/wec-plans-extra-european-race-before-le-mans-on-2023-calendar/10337571/

https://www.autosport.com/wec/news/peugeot-open-to-customer-9x8-le-mans-hypercars/10337646/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar