Inför det näst sista VM-deltävlingen på Fuji Speedway kommer jag skriva ännu en intressant kolumn om en specifik racingprofil; Graham Goodwin hade sedan tidigare dokumenterat en dagbok om Sophia Flörsch vars helg på Circuit de la Sarthe varit otroligt tufft mellan fyratiden på lördag och fyratiden på söndag i juni månad.
Hennes lag APR (Algarve Professional Racing) fick det motigt nästan hela dagen när hon sa via sin ingenjör på radiotrafiken efter första varvet att impulskabeln till uppväxling slutade fungera, kugghjulen på fyrans växel överhettades och försattes inne i garaget då mekanikerna sysslade med smörjning av växellådans sprängkåpa innan uppkörningen blev ett faktum senare i racet.
Vad kan man säga? Tjusiga Sophias resa är en intressant sådan inom bilracing, den forna F3-stjärnan bytte till långloppsracing efter att ha överlevt en jättekrasch på Macau hösten 2018, hon tävlade för Richard Mille Racing i två år där hon slutade tia i LMP2-klassen tillsammans med två andra pinglor i ekipaget och var tvungen att byta stall till i år med höga förväntningar trots de fina insatserna de senaste åren.
I pressuttalandet fick Sophia säga enligt följande: "Kalenderåret 2022 startade riktigt bra även om vi hade haft en urdålig kvalpass på Circuit Paul Ricard, slutligen kunde jag och Bent Viscaal avsluta jobbet på pallen, någon månad senare på Le Mans hade jag tagit med Jack Aitken och John Falb som teamkompisar och inte gjort några misstag en bit under de där 24 timmarna, problemet jag stötte på under de första minuterna var en jättelik orosmoment, ja och sånt är bilracingen i överlag".
https://www.dailysportscar.com/2022/06/30/sophia-floersch-a-woman-in-a-le-mans-world.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar