På dailysportscar.com fick fotografen tillika racingkrönikören John Brooks skriva en exklusiv kolumn om en specifik tävlingsbil som tampades mot fabriks-Porscharna och fem stycken McLaren F1 GTR på Le Mans anno 1997.
Tom Walkinshaws samarbete med Nissan räckte bara i två korta år när FIA: s GT1-kategori delvis ersatte Grupp C-eran då racerbilarna höll på att vara s.k. "Homologation specials", frustrationen kvarstod när McLarens långvariga succé i BPR-serien ledde till en funderare hos andra tillverkare, bland andra Mercedes som byggde en CLK GTR på rekordtid innan man vann två raka mästerskapstitlar.
Nissan R390 GT1: s projektledare Tony Southgate sa enligt kolumnen att det var han som kom på denna fina design på karossen medan motorn byggdes av biltillverkaren själv och den revolutionerande sexväxlade lådan togs om hand av Hewland, hjulupphängningssystemet specialiserades av svenska Öhlins med teknisk expertis från just TWR: s tekniska team även om Ian Callum; känd på senare år som formgivare hos Jaguar gjorde några referenser på hur aerodynamiken såg ut.
1997 års upplaga av Le Mans 24 timmars slutade i ren besvikelse, alla tre bilar drogs ur racet p.g.a. tekniska problem men kom tillbaka starkt ett år senare med en tredjeplats bakom Porsche som tog dubbelseger med Allan McNish och två fransoser högst upp på pallen.
https://www.dailysportscar.com/2022/06/07/dsc-retro-nissan-at-le-mans-in-1997-1998-2.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar