I somras fick tidningen L'Argus moderator skriva en insändare om en sällsynt M-modell i BMW: s portfolio, det handlade mycket riktigt om en nedcabbad M5 från 1989.
Lagom till 50 års jubileum av BMW Motorsport hade de museianställda på BMW Welt i München putsat färdigt de rariteter som inte sett dagens ljus från fabriksportarna vid Dingolfing, när E34 M5 nådde sin popularitet bland M-divisionens purister kunde cabrioletversionen bli bortglömd i årtionden med den där PR-katastrofen som inträffade på bilsalongen i Genève under samma årgång, den nedcabbade M5: an lanserades offentligt men försäljningen stoppades på absolut sista sekunden då den ansågs vara för bräcklig och gett E30: an någon form av huvudvärk.
Andra prototyper som vanligen återfinns på museet är konceptstudier med tolv cylindrar i fokus, däribland en X5 Le Mans med en nedtonad kraftpaket ur en McLaren F1 GTR, en Z3 med en V12: a ur en E38 och en föregången M8 med motorblock ur racerbilen som vann Le Mans 1999.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar