fredag 6 januari 2017

Året var 1992

Dagens historielektion handlar om kalenderåren som gick förr i tiden, i denna inslag blickar jag tillbaka till början på musikstinna 90-talet och 1992 är starten på ett av mina barndomsdrömmar, det är att köra en modern F1-bil.

Tre största sportögonblick från 1992

3. Sommar-OS i Barcelona
Bordtennisspelaren Jan-Ove Waldner mötte fransmannen Jean-Philippe Gatien i den stora finalen, han vann matchen med tre raka games och precis som Lag-VM i Dortmund '89 bröt han den kinesiska muren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5205240

2. Tomas Brolins drömmål i fotbolls-EM
På Gamla Råsunda i Solna gjorde förre Parmaspelaren Tomas Brolin något stort i en fotbollsturnering, det är nämligen så att han väggspelade med Martin Dahlin och gick på skott från 19 meters avstånd.
Detta var i särklass årets vackraste mål.


1. Michael Schumachers första seger i Formel 1
Spa-banan var värd för årets tolfte deltävling, det var grått med inslag av regn och Benetton-teamet gjorde ett bättre gamble på val av däck än vad McLaren hade mäktat till.
Från tredje startruta till ledning på slutet, det var exakt ett år sedan han debuterade i en grön Jordan men i en gul Benetton B192 är genombrottet ett faktum med säsongens enda icke-Williams och McLaren triumf.


Min favoritlåt i spellistan: Tasmin Archer - Sleeping Satellite
31 augusti 1992 släppte artisten Tasmin Archer låttiteln Sleeping Satellite och den var topprankad i både Sverige och Storbritannien.


Min favoritfilm: Bodyguard
Varför jag gillar den här dramafilmen, ja för att det handlar om en man vars uppdrag var att jobba som Rachels livvakt och på slutet fick han tackla ner henne när en prickskytt skulle avlossa ett pistolskott.
Jag hade sett den ett antal gånger och får 8 av 10 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar