onsdag 25 januari 2017

Drömbilen - Pescarolo C60 Evo 2

När den första versionen av modellbeteckning C60 kom år 2001 tog franske chefsdesignern André de Cortanze beslutet att vidareutveckla den till en mer aerodynamisk kärra och vacker i dess utseende.

2002 var året då Henri Pescarolos stall utmanade om en Topp 10-placering på allvar i Le Mans med nyare design på strålkastare, störtbåge, luftintag och smala fenor på bakspoilern.
Under motorkåpan ruvar en 3.2 liters Peugeot V6: a med dubbla turboaggregat länkad med en 6-växlad halvautomatisk transmission.

På Circuit de la Sarthe årgång 2003 gjordes nya ändringar på bilen, bland annat en bredare profil på bakvingens fenor, bredare sidepods och nyutvecklade ventilerade bromsskivor av kolfiber från Carbone Industrie, detta ledde till en förbättring till en åttonde respektive nionde plats.
2004 ändrades färgen från blågrönt till helvitt med inslag av mörkblått när man bytte motorfabrikat från Peugeot till Judd där de slutade fyra framför hemmapublikens förtjusning.


Tekniska data Pescarolo Peugeot C60

Aktiva år: 2002-'04
Längd: 4.6 meter
Bredd: 1.9 meter
Motor: 3.2 liters turbomatad V6
Effekt: 550 hästar
Transmission: 6-växlad halvautomatisk låda
Tjänstevikt: 900 kg
Topphastighet: 340 km/h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar