lördag 16 juni 2018

Drömbilen - Citroën Saxo S1600

Populariteten bland Grupp A-bilar i rally växte under mitten av 90-talet när Citroën fick officiellt lansera 106: ans tvillingbror Saxo i oktober 1996 innan tävlingsdebuten ett år senare.
Patrick Magaud var föraren som körde hem fabriksbilen till åtta klassegrar inklusive första individuella tävlingssegern i det Franska rallymästerskapet 1997, några år senare kunde den då unge Sébastien Loeb bärga JVM-titeln tävlandes i startnummer 53 med totalt fyra segrar i bagaget innan karriärlyftet till nio raka VM-titlar som trogen Citroënförare tillsammans med kartläsaren Daniel Elena.

S1600-versionen av småbilen Saxo har bredare hjulhus, vinklad bakspoiler för mer aerodynamisk effektivitet och den pålitliga 1.6 liters bensinmotorn är densamma som i Peugeots byggsatsbil 106 Maxi.

Idag används den här bilen av privatförare i nationella rallymästerskap efter sju års fabrikssatsning.


Tekniska data Citroën Saxo S1600

Aktiva år: 1997-2003
Motor: 1.6 liters fyrcylindrig bensinmaskin
Effekt: 250 hästar
Vridmoment: 315 Newtonmeter
Transmission: 6-växlad sekventiell låda
Främsta meriter: Två JVM-titlar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar