tisdag 12 juni 2018

Grupp A-nostalgi - Del 3

Ford-koncernens motorsportansvarig Mike Moreton planerade utvecklingsarbetet på en vanlig Sierra Cosworth och tillverka specialversionen RS500 tillsammans med prestandadepartementet.
Det ledde till att 500 gatlegala chassin blev konstruerade för att locka unga bilägare till racerbanorna för att se BTCC-tävlingarna och brittiska rallymästerskapet.

Tvålitersmaskinen i vanliga RS500 är trimmad till 230 hästar medan tävlingsvarianten hade en större restriktor som gör att effekten räknad till 550 maffiga kusar tack vare en större kylare och modifierad bränsleinsprutning med mjukvara från Magneti Marelli.
Homologeringen gällde från 1987 till slutet av Grupp A-eran 1991, Sierran var obesegrade i de stora standardvagnstävlingarna på decennieskiftet, bland annat vann man Sandown 500 och 1000 km-klassikern på Mount Panorama 1988, blev obesegrade på Spa 24 timmars 1989 och ett år senare kunde Rob Gravett säkra BTCC-titeln 1990.

I det Australiensiska mästerskapet fick veteranen Dick Johnson bärga två raka titlar i en gulröd DJR-trimmad Sierra som den snabbaste i banracingens värld och tillsammans med John Bowe dominera den 6.2 kilometer långa slingan med storm för att slå utmanarna Nissan och det nytända fabriksteamet HRT.


Här är ett gammalt Top Gear-inslag när före detta BTCC-inhopparen tillika programledaren Tiff Needell provkörde Lawrence Bristows mörkblåa Sierra Cosworth på Brands Hatch 1989.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar