Efter årsskiftet markerar Peugeot ett nytt kapitel i kompakta mellanklassbilens utveckling sedan succésiffrorna från de föregående modellerna hade höjt vartenda bilköpares ögonbryn.
När modell 301 och 302 såldes före Andra Världskriget fick fabriksarbetarna ta ledigt från bilindustrin då ockupationen varade i fem år men efter de långa tuffa åren i utanförskap återtogs sakta det gamla arbetet och allt började med 304: s födelse 1969 på samma årtal som sin ikoniska storebror 504, Peugeots första kompakta sedanmodell hade framhjulsdrift, modern teknik med användning av fristående hjulupphängningsgeometri på framvagnen och nyckeln till detta var att den såldes även som kombi, sportcoupé och cabriolet trots att de senare årsmodellerna av 304 slogs mot sin klassledande konkurrent, en Mk2 Ford Escort.
305 var modellen som ersatte 304: an sommaren 1977, bilen var formgivet av Pininfarina både som sedan och kombi, den kunde ges i fyra bensinmotorer respektive två dieslar, blev utsedd till "Årets bil" 1979 av brittiska biltidningen What Car? och såldes fram till 1988 om inte den Talbot-byggda Peugeot 309 betraktades som en äkta klassiker från 1985 till 1993, långt före sina karriärer hade ett fåtal förare i rallyeliten påbörjat sina framgångar i en 309 GTi 16, bland annat en viss Colin McRae i juniorlagets färger.
Modell 306 var 90-talets finaste accessoar bland unga killar och pinglor i trafiken, den fanns i olika utrustningsnivåer beroende på motorns slagvolym eller interiörkvalité, 306: an var min barndoms klassledande halvkombi när den tampades mot Opel Astra, Rover 200-serien, Volkswagen Golf IV eller varför inte grannen Citroën Xsara, tre- och femdörrarsmodellen var bästsäljarna, herrgårdsvagnen som jag skrev i ett tidigare inslag var komfortabel på långa resor, cabrioleten med tygsufflett var dyr och eftertraktad och till sist hade sedanen en specialiserad bakre hjulupphängningssystem, prestandaversionen 306 GTi-6 pumpade ut hela 167 hästkrafter då tvålitersmotorn var länkad med en 6-växlad manuell låda från australiensiska Holinger.
När min favoritbil i Golfklassen vann två raka titlar i det Franska rallymästerskapet med en fabriksbyggd 306 Maxi var framgångarna på de vanliga vägarna inte slut ännu förrän lanseringen av 306 värdiga ersättare, den större men rymligare 307, från och med sommaren 2001 var 307: an en ganska bra bil med fina köregenskaper och prydlig väghållning, den kunde ges i antingen tre eller fem dörrars halvkombi respektive herrgårdsvagn och cabriolet, 2002 blev 307: an utsedd till "Årets bil" av de största biltidningarnas recensenter och höll fram till 2008 när första generationens 308 fick återta den klassiska designen med låg takhöjd, lättviktskarosseri och miljövänliga motorer.
Från och med 2013 är andra generationens 308 en mycket vackrare Golfklassbil med sin starka image och en fin personlighet som lämnar ifrån SUV: ens massiva efterfråga, på tävlingsbanorna hade 308 TCR vunnit flertalet tävlingar på EM-nivå de senaste åren bortsett från två segrar i TCR-VM: s första upplaga med Aurélien Comte och Mat'o Homola på rodret då tävlingsåret 2019 klassades som Peugeot bästa inom standardvagnsracing när deras fabriksförare Julien Briché blev silvermedaljör i EM och det är mycket som återsår av den nuvarande modellens livscykel innan en ny generation 308 kommer ta fart hösten 2021.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar