ITR-organisationens ordförande Gerhard Berger uttalade för drygt en månad sedan om hur en fulländad standardvagn med eldrift kommer se ut i framtiden, svaret är att DTM i samarbete med seriens strategiska partner Schäffler håller på med utveckling av en serieproducerad prototyp på en 1200 hästars tävlingsbil med utbytbar batterisats.
Utöver den tekniska aspekten hade den förre fixstjärnan i Benetton och Ferraris F1-stall kommenterat det konkreta målet att visa upp den senaste inom ingenjörsteknik med syfte att klämma in flera innovativa budskap som gör beundrare av klassisk bilracing mer kunniga om framtidens mekanik och länka sambandet mellan tävlingsinstinkt och teknisk framfart.
Nyckelpersonerna som ansvarar för utvecklingsarbetet är f.d. Audi-kuggen Daniel Abt, forna DTM-mästarna Hans-Joachim Stuck respektive Timo Scheider och Formel 3-talangen Sophia Flörsch, på arbetsbänken däremot är planeringen ganska enkel men komplex, två sprintlopp med 30 minuters tävlingstid lär bli aktuell på agendan och tävlingsteamens olika tekniska departement avgör om batteribytet vid en obligatorisk depåstopp klassas som laglig eller inte, i dagsläget så väntar hela bilsportens värld på nya besked kring seriens engagemang.
https://www.touringcartimes.com/2020/11/06/dtm-electric-set-start-2023/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar