I en artikel publicerad av Vi Bilägares kolumnist Calle Carlquist var Jaguar XJS en klurig sportcoupé som släpptes under den kris som urartade den brittiska bilindustrin på mitten av 70-talet sedan konstruktören från Solihull blev uppköpta av British Leyland.
Hur såg den ut? Ja, en del tycker att bilens formgivning var brokig och konservativ, karosseriet var tillplattad framtill med framlyktor som påminner om en tidig Volkswagen, bakvagnen lämnades vidöppet med installation av en smalare glasyta eftersom bakluckan behövde plats med antingen reservdäck eller Första Hjälpen-väska, efter en tuff start på bilens livscykel hade byggnationen förbättrats en aning, V12: an lanserades mitt i oljekrisens framfart 1979 men genom åren hade 80-talets GT-kryssare från Jaguar plågats med problematik i de interna motordelarna inklusive rost på kardanaxeln och triangellänkarna.
När den var ny hade priset hamnat på över halvmiljonen, idag kan ett bra exemplar utan rost och nymålad lackering kosta från 80 till 110 lax beroende på typ av motor och ha alltid koll på läderklädslarnas slitage före investering av en dyr klassiker.
Efter 21 års tillverkning på fabriken i Browns Lane var XJS långa karriär över, ersättaren hette XK8 och det var denna modell som satte fart på Jaguars väg till nya höjder under samarbetet med Volvo och Ford.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/jaguar-xj-s-blev-battre-med-tiden-och-byggdes-i-over-20-ar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar