Frankrikes bilindustri var inne på en gyllene ålder när PSA-gruppen i samarbete med Renault introducerade en ny sexcylindrig bensinmotor som ersatte den åldrade PRV-motorn, i Peugeot-språk heter maskinen ES9J4 och till dem som arbetat hos Renault kallades den för L7X.
Motorn var designad och monterad av bolaget "Francaise de Mécanique" men till skillnad från föregångaren som härstammade från en utebliven V8 fick ES9J4 en traditionell form med 60 graders vinkel mellan cylinderbankarna, likt Busso-motorn som Alfa Romeo använde under hela sitt livscykel, topplocket och motorblocket var gjord av gjuten aluminium, slagvolymen var på tre liter och innehar 24 ventiler, fyra per cylinder med dubbla överliggande kamaxlar.
När den först var i drift på en Peugeot 406 Coupé hade motorn antingen kopplats med en femväxlad manuell eller en fyrväxlad automat beroende på utrustning, maskinen fick en bra balans mellan högt vrid på låga varv och tillräckligt med kraftåtgång vid en mjukare körning på motorvägarna, i sin första konfiguration låg maxeffekten på blygsamma 194 hästkrafter, uppdateringen kom tre år senare med variabel ventilering, en ny kamaxel och effekten ökade med ytterligare tio hästar, när Renault skiftade fokus på att trimma Nissans 3.5 liters V6: a fortsatte PSA-gruppen att återigen trimma deras traditionsrika motor till den senaste specifikationen innan den gick ur produktion år 2010.
I tävlingssyfte vände Renaults ingenjörer till TWR där de trimmade V6: an som skulle sitta bakom förarsätet på en Renault Clio V6, de produktionsregistrerade bilarna hade maxeffekten på 251 hästar medan tävlingsbilarna i enhetsklassen kramade 30 hästar till ur motorns förbränningskammare.
I skuggan av PRV-motorn lyckades alltså Peugeot ES9J4 få en värdig plats inom bilsportens världselit, Henri Pescarolos stall använde den motor som suttit på en 406: a och låtit forskarna från Sodemo Moteurs att trimma den till 3.2 liter med dubbla turbo och 550 hästkrafter innan den skulle tävla på Le Mans, i fyra år hade Peugeots vackra hjärta varit en arbetshäst över de 24 timmarna runt Circuit de la Sarthe och det sägs att motorn som en gång suttit på en Pescarolo C60 #18 från 2003 drivit en Peugeot 208 T16 till en överlägsen seger på Pikes Peak 2013 med Sébastien Loeb bakom ratten.
Lista på bilmodeller som levde den moderna V6: ans framgångar;
Peugeot 406, 407, 605, 607 & 807
Citroën XM, Xantia, C5, C6 & C8
Renault Clio, Laguna, Safrane, Espace III & Avantime
Venturi Atlantique 300
Här är utbildningsfilmen om den franska ingenjörskonstens finaste verk
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar