Bakspoilern med 55 graders lutningsvinkel var detaljen som satte bilens uppfinningsrika prägel eftersom aerodynamiken spelade en stor roll i karossens form när luftmotståndets värde minskade från 0.42 till 0.37, väghållningen var spektakulär och ganska förbättrad än låt oss säga en Citroën SM eller varför inte en annan bil i kategorin, en Porsche 924 från samma tidsålder trots utvecklingskostnaderna som låg under en halv miljon pund, hissnande summor under perioden innan nybilsägare varnade för nästa oljekris.
Den bästa beståndsdelen finns under motorhuven, i de tidigare generationerna fanns denna modell i 1600 kubikvariant respektive 1.8 liters bensin, två liter och den fina treliters Essex V6, när tiden snabbt gick till en övergångsperiod beslutade Fords brittiska division att förhandla med tyskarna genom installation av den nyare 2.8 liters V6: an som fabriksmonterades i Köln, därmed under åren i begagnatmarknaden var Ford Capri i utrustningsnivån 2.8 Injection klassats som sällsynt då sådana exemplar i gott skick hade klassats som högt eftersökta bland kunniga entusiaster ända sedan den medverkade i TV-seriefilmerna "Minder" och så klart min största favorit "CI5 The Professionals" med agenterna Doyle och Bodie.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar