Idag när årets racingsäsong är över kommer jag publicera ett nytt inlägg om små fakta som rör antingen dåvarande eller nuvarande vinnarskallar, den här gången blir det en svensk med legendstatus i standardvagnsracingens världselit och är på väg att fylla 40 om ett par dagar.
1. Tävlingsdebuten skedde under stora delen av 90-talet när han blev svensk mästare i karting före steget upp till det nordiska F3-mästerskapet
2. 2002 var ett tufft år för hans del, elfteplatsen i sitt enda närvaro på Le Mans 24 timmars med en Courage C60 klassades som ett bra resultat om inte han ersatte Ryan Briscoe som deltidsförare i F3000 och tävlat mot Tomas Enge, Sébastien Bourdais respektive landsmannen Björn Wirdheim
3. STCC-debuten 2001 varade i två deltävlingar som gästspelare med dels en Audi A4 Quattro och dels en Alfa 156 GTA, återvände till serien efter mycket GT-racing hemma när Dicken Wigroth signade honom för säsongen 2005 och såg till att de blev dubbelt West Coast Racing i tabellen
4. 2006 var hans genombrottsår, killen från Vretstorp tävlandes för Audi Sport Team Kristoffersson säkrade SM-titeln genom att sänka BMW-kuggarna på bästa sätt i och med att han under senare delen av året gjort ett DTM-inhopp för Colin Kolles stall då Nicholas Kiesa skadade sig i en motocrossolycka
5. Efter tre turbulenta år med Honda Racing Sweden respektive Janne "Flash" Nilssons stall blev tredjeplatsen i den då nyetablerade TTA-serien kortlivad innan STCC omstrukturerades till de nya chassireglerna.
6. Vinstkonverteringen låg på en bit över 21 procent
7. Med de nya chassireglerna hade Thed säkrat tre raka STCC-titlar för Volvos fabriksstall Polestar Racing
8. VM-debuten i standardvagnar var långt ifrån alla förväntningar, en tiondeplats i tabellen räckte med S60 WTCC: s första seger som kasserades på Shanghais Grand Prix-slinga
9. 2017 var Polestar Racings succéår, han blev därmed första svensk sedan Rickard Rydell att vinna en internationell standardvagnsserie 1998 genom två segrar, tre andraplatser och två tredjeplatser inklusive viktiga poäng på säsongsfinalen i Qatar
10. Återvände till det som nu kallas för Cyan Racing när standardvagns-VM växlades till TCR-VM under de senare åren med små framgångar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar