För inte riktigt länge sedan hade jag hittat en jätteintressant YouTube-klipp som rör Formel 1 med expertkommentatorn Martin Brundle i blickfånget, vid sensommaren 2006 har den forne McLaren, Brabham och Jordan-föraren med 158 GP-starter på kontot och en del pallplatser i bagaget grävt viktig information om körstilarna från tre olika förare.
"Okej, varför valde jag Jensons körstil först? Ja, för han är den regelrätte", sade Martin om Jenson Buttons millimeterperfekta rattfattning.
Bakom ratten på en Red Bull Cosworth RB1 uttryckte TV-experten att Jenson gillar att vara avslappnad runt banan med bättre hantering av framdäcken, nästan som att gröpa en tesked genom chokladmousse, lugnt och fint med gaspedalen utan att stressa bakvagnen till en hjulspinn.
Fernando Alonso i Renault-åren var yvig på snabba kurvor, hans uppvärmningsteknik var annorlunda än andra förare innan start, lyfter ena framhjulet när bakdäcken redan nått optimal arbetstemperatur, på till exempel högfartskurvan Priory på Silverstone så kastade han bilen tidigt med god fart in mot nästa bromspunkt vilket var påfrestande för bakvagnen och idag har hans körstil tonats ned en aning.
Old School-förarna Kimi Räikkönen och Michael Schumacher var dem som jobbade med framvagnen mestadels på svåra banor som Nürburgring, Indianapolis, Hockenheim och Suzuka, här i Bahrain fick man se legendaren ombord sin Ferrari slira trots upplåsning när han svänger in i kurva 10 på tvåans växel, denna typ av körstil kräver en annorlunda chassiinställning med ödesdigra risker.
Dagens F1-förares olika körstilar har jag inte studerat förrän nu och här är några exempel, Lando Norris kör väldigt kalkylerat à la Gil de Ferran eller Mauricio Gugelmin; världsmästaren Max Verstappen påminner mycket om Alonsos rattfattning från de tidiga åren, Ferraris nuvarande fixstjärna Charles Leclercs körstil är likt Gerhard Bergers på högfartspartierna medan det hade sagts mycket om Hamilton som påminde om Ayrton Senna men i mina ögon är det motsatta, hans körning delar likheterna med 1991 års Indy 500-vinnare Rick Mears.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar