Ja, det har gått väldigt länge sedan vår tids stora regent Drottning Elizabeth II gått bort och Vi Bilägares kolumnist Erik Söderholm skrev en specialinsatt kolumn om hennes långa tjänstgöring på Buckingham Palace men också om ingenjörskonsten som ledde till kröningen för över 70 år sedan.
Som ung var hon en omtänksam bilmekaniker när kriget bröt ut under de dystra åren, enligt vissa hade regenten inte trafiklicens trots motorintresset, av alla vagnar som hon färdats med har märket Land Rover varit den mest förknippade ur vår perspektiv, det sägs att hon ägde flera av Landyns modeller, däribland några tidiga exemplar på Series 1, en Defender och den alltmer ceremoniella Range Rover medan hennes favorit måste nog vara Defendern årsmodell 2002 som användes för hovet att jaga fasaner varannan lördag.
Andra bilar som förekommer i kolumnen var några specialkonstruerade Jaguarer, bland annat en förlängd Daimler V8 med krok gjord av mässing som väskhållare och senare en X-Type kombi och en XE Portfolio, i ett inslag från Top Gears andra avsnitt ur säsong 2 fick programledaren Richard Hammond knalla runt i en Rover P5, en urgammal fyrdörrars-sedan som väckte många känslor bland de närmaste i ledarstaben även om den kallades förr i tiden som "Gentleman's Club on wheels" i och med att klichén känns som en gammal trollstav.
https://www.vibilagare.se/nyheter/drottning-elizabeth-dod-aktiv-bilforare-utan-korkort
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar