Så, idag kommer jag återigen samla korta fakta om kända personligheter från antingen racerbanorna, skidanläggningar eller bakom kameralinsen och dagens "trivia" handlar om en värmlänning som upplevt uppgång och fall med blinkande ljus på ratten.
1. Sveriges moderna affischnamn i formelbilsracing föddes i Glava utanför Arvika
2. Fadern lärde honom hur man får rätt balans i vagnen redan i tonåren med sin nyköpta kart
3. 1996 kunde ha blivit en rättskaffens år i F3000 men efter en kontroversiell incident med Jörg Müller fick han kasta skyddshuvan då domarkåren rubricerade förseelsen på Hockenheim som vållande till en seriös olycka
4. Han kilade till USA anno 1997 när Rick Galles signade honom för en styrning som Indycarförare och i de följande två åren klarade han av två långsiktiga mål i A.J. Foyts stall, mästerskapsvinsten 1998 och Indy 500-vinsten 1999
5. Debutsäsongen i ChampCar för Team Rahal räckte till en fjärdeplats i tabellen och blev bästa nykomling i ett mästerskap där gamla F1-stjärnor som Christian Fittipaldi och Mark Blundell gjorde stort avtryck
6. 2001 var hans bästa år med fyra segrar på kontot och tyvärr fått se sig slagen i tabellen av Team Penskes Gil de Ferran
7. Efter en blytung anno 2002 i Ganassi-teamet återvände Kenny till Bobby Rahals stall men den här gången i den rivaliserande formelbilsserien och på säsongsfinalen i Fort Worth hade Arvikasonen varit delaktig i en av bilracingens våldsammaste krascher, han spräckte sönder ländryggens ena kota, tre revben och små benfragment ur båda fotleden men överlevde efter en lång rehabilitering
8. 2005 gjorde han en sagolik comeback på Indianapolis Motor Speedway, han satte snabbaste snitthastighet på fria träningen, kvalade som 23: a och tyvärr parkerat sin bil med en befarad läcka i motorrummet
9. Fyra år senare satsade den nu hopskruvade värmlänningen på rallycross i och med att han länge spenderat mycket tid som gitarrist eftersom musiken var en av hans primära hobbyn bortsett från att leda en annan svensk till en magnafik F1- och Indykarriär
10. Idag bor han i engelska småorten Leafield med syfte att pendla till och från McLaren Automotives fabrik beläget i Surrey och arbeta med utvecklingen av modeller som exempelvis 650S eller varför inte 765LT
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar