Veckans bilrecension är den första som jag skriver sedan väldigt länge eftersom jag hade fastnat med Mercedes-temat efter gårdagens snack om flera anställda som permitterats av bossarna på högkvarteret i Sindelfingen utanför Stuttgart, här kommer jag recensera en B-klass av den äldre generationen och skillnaden gentemot en vanlig W246 är att den är eldriven.
För ett par år sedan hade jag skrivit en hel kolumn om andra generationens Merca B-klass eller W246 som koden anger med all snack om exteriördesignen, instrumentpanelens arkitektur, baksäteskomfort och lastutrymme men vad som är ödesdigert med en B250e jämfört med andra elbilar konstruerade av andra märken är räckvidden, antagligen är denna elektrifierade kompakta MPV lutad åt samma höga kvalitetskänsla som en bensindriven B-klass även om man har laddstatus på mätarklustret sedan man tog bort varvräknaren vilket avslöjar dess utsläppsfria fördel, den negativa sidan bekräftar vid provkörning att med generatorn släckt vid parkering slukar en tredjedel av energin och boven kommer från Teslas anställda på "Gigafabriken" i Kalifornien.
Enligt ett diskussionsinlägg pådrivet av Vi Bilägares bilrecensent Tommy Wahlström kan man poängtera upp till fyra olika saker som hör till negativiteten bakom körning med enbart eldrift, B-klassen inte kan snabbladdas på samma vis som en Nissan Leaf eller Volkswagen e-Golf bortsett från laddning på vanlig eluttag som tar hela nio timmar, ingångspriset var högre än en väsentlig B200 med bensinmotor under huven trots omfattande extrautrustning, den är 300 kg tyngre än den konventionella vagnen sett till batteripaketets monteringspunkter och till sist kommer jag till formuleringen där man kräver styrning av ägarens nerver även om den fungerar som hushållets sekundära bil, alternativt som transportmedel till och från dagligvaruhandeln med syfte att köpa glass eller annat på frysdisken.
https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-mercedes-b-electric-drive
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar