lördag 7 september 2024

Flaggskeppets entréutbud

För 21 år sedan släppte Jaguar en förnyad upplaga av lyxklassikern XJ av interna koden X350 genom en huvudinriktad medverkan på BBC: s populära långkörare bland bilprogram, ni vet den snäppet roligare men spektakulära "Top Gear" som ungdomarna på min tid vill känna igen, på ett klenmodigt sätt hade ankaren Jeremy Clarkson provkört den maffigare XJR med överladdad V8 under huven inklusive aluminiumkaross runtom och han tycker att utseendet ser bättre ut i svart eller mörkgrönt med färgkodad grill men känner sig missnöjd med den kromade grillen i XJ8 Executive och fick ganska komiskt grimasera framför TV-kameran.

På finalavsnittet av Säsong 3 fick James May äran att åka till Birmingham för ett litet förhandsprov på flaggskeppets snikmodell, en XJ6 eftersom sexan på ingraveringen tyder att det sitter en V6: a på tre liter istället för en rå V8 som brölar ganska bryskt, överraskande nog har väghållningen och köregenskaperna enligt analys exakt samma specialkännedom på motortrafikleden, tyst och sansad i kryssningsfart med mjuka kursändringar på de mindre vägarna och grädden på vaniljpuddingen återfinns på djupet.

Kabinen har en identisk förstklassig inredning à la en bistrovagn på Orientexpressen, lönnpanelerna som omgärdar instrumentpanelen med tillägg till läderklädslar avgör hur behagligt och luftigt en lyxbil skulle vara och med extra "convenience" kan navigationssystemet i en fullutrustad XJ6 Executive kosta något mer än låt oss säga eluppvärmda baksäten och parkeringssensorer, båda grejerna hör till bland tillvalen och viktigast av allt kan chauffören sitta säkert och njuta av en lång körning utan att stanna vid vägrenen och sätta på varningsljusen vid soppatorsk eftersom fartbegränsaren sköter automatiskt en projicerad hastighet men jag i varje fall tycker att baksäteskomforten är den bästa jämfört med en samtida BMW 730d eller Audi A8 3.0 V6.

Utöver livet bakom ratten finns en viktig skillnad mellan den och en XJR, 4.2 liters V8: an med överladdning pumpar ut hela 298 kW medan den snäppet mjukare V6-motorn nöjer sig med bara 179 kW eller 240 hästkrafter beroende på matematisk huvudräkning men för en gångs skull så spelar kraftåtgången ingen roll överhuvudtaget, jag däremot ville samtycka med andra Jagga-fantaster att den lättare motorn förlitar sig med en median vridmoment i skalan och med andra ord kan körupplevelsen inte bli roligare än normalt oavsett väderlek, sist men inte minst om man går på full gas så sjunger den sexcylindriga bensinmotorn i en ljuv ton och automatlådan känns rätt så pålitlig med sömlösa växellägen i jämförelse med den utgående modellen som hade allvarliga problem med rost i sprängkåpan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar