lördag 14 september 2024

Gammaldags teknik i ny Fiat

Charles Martin på Autocars redaktion hade tidigare under året skrivit på sin kolumn att Corriere della Sera var först att rapportera om ökningen av antalet tillverkade bilar på fabriken i Mirafiori materialiseras, en annan publikation i form av handelsblaskan Automotive News Europe citerade en annan påstående som fått vissa prenumeranter att vässa klorna en aning och trodde att cirka 100 000 bilar sätts ihop med vanlig bensinmotor eftersom en femtedel av Fiat 500 under interna beteckningen Tipo 332 var eldrivna.

Men det finns en större missöde, den nyare 500e av årsmodell 2024-'25 fick alltså konverteras genom att ta ut batteripaketet och lägga på avgassystemet inklusive den raka trecylindriga motorn om inte beslutet att förlänga licensieringen av den äldre 500: an i Polen klubbades med slutdatum till juli 2027, löftet som lades på styrelsens arbetsbord är en punktmarkör till de skyhöga utvecklingskostnaderna och på grund av det kunde EU-kommissionen godkänna de strängare cybersäkerhetslagarna med syfte att förhindra hanteringen av AI som samhällsfarligt, därför som medieskygga hackare kommer åt känslig information på de flesta elbilar gentemot äldre tillskott i trafiken.

https://torino.corriere.it/notizie/economia/24_marzo_15/il-vecchio-motore-termico-salvera-mirafiori-in-linea-torna-la-500-non-elettrica-c3aef438-ea40-441a-b3b3-9964a73f5xlk.shtml

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/electric-fiat-500-could-be-given-petrol-engine

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/eldrivna-fiat-500-kan-fa-bensinmotor/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar