Beskedet kring en ny generation av Alfa Romeos kärnmodeller möttes med glädjande ansiktsuttryck från ledningen i ett extrainsatt affärsstämma, först om ett halvår kommer en förnyad Stelvio byta ut förbränningsmotorn till renodlad batteripaket som tillåter snabbare laddningstakt, problemet som stör mig är hur användningen av 800 Volts mekanik knäcker prestandakoden sett till acceleration och projicerad toppfart eftersom den nyare bilen kan tampas mot en uppgraderad Porsche Taycan som höjt kraftåtgången till 320 kW och jag kände mig riktigt förvånad kring accelerationen från noll till hundra gentemot dagens Giulia Quadrifoglio Verde halveras enligt konsensus.
Utöver en högre energigrad kommer bevisningen om kördynamik få sin slutsats genom användning av aktiva krängningshämmare som vanligen finns på V8 Supercar-bilar oavsett ålder och kondition, Alfas stationschef enligt biltidningen Autocar avslöjade att flexibiliteten varierar mellan fysiska hjulinställningar medan interiörarkitekturen behåller den direkta förarorienteringen likaväl med mjukvarornas förfining och förra året vädjade Jean-Philippe Imparato fabrikatets strävan om den digitala uppoffringens konservativa handlingar, han sa tidigare att han vidhöll Mercedes intelligenta framsteg men de lojala Alfa-kunderna ville bort från de meterlånga infotainmentskärmarna till fördel av att behålla de numeriska mätarna med 12.3 tums navigationsskärm och de fysiska knappsatserna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar