Med drygt två veckor kvar till standardvagnsklassikern på Mount Panorama kommer jag stifta bekantskap med ännu en "trivia" om en racingkändis, här kan jag lägga in några små fakta om en förare som förevigat vår sport i en större skala.
1. Craigs civila bakgrund härstammade från farsan som vigde livet bakom garageporten
2. Han hade en mentor vid namn Peter Brock; även han racerförare med stora ambitioner
3. Efter framgångarna i mindre formelbilar vände han sig till en första styrning som Holdens fabriksförare 1994 innan han vann V8 Supercar-titeln inklusive Sandown och Bathurst två år senare
4. Äventyret i Europa slutade i tårar och återvänt hem med en tyngre bördan djupt inne i blodomloppet
5. Han radade upp med ytterligare två mästerskapstitlar trots en hemsk smäll som kablats i direktsändning på Calder Park 1999
6. Flytten till Fred Gibsons stall i en Ford ansågs vara kontroversiell enligt vissa och fortsatte bära blått genom två år hos FPR och landade ett mångårigt kontrakt med Tripe 8 Engineering efter andraplatsen på Mount Panorama med Glenn Seton 2004
7. Han trivdes bra i laget ledd av britten Roland Dane och fick tillskriva sig nya rekord i och med partnerskapet med stallkamraten Jamie Whincup; bland andra tre raka segrar i 1 000 km-klassikern vilket motsvarade bedriften som Peter Brock hade haft längre bak i tiden
8. 2010 fick han återförenas med gamla lagkompisen i HRT Mark Skaife med syfte att komma till Bathurst som levande legendarer genom en fin seger framför de tillresta supportrarna från varsitt läger
9. Karriären som reguljär förare avslutades efter många år på elitnivå och valde att förlänga kontraktet i rollen som inbjuden deltagare på långloppen
10. Bortsett från sin fortsatta passion till bilsporten är Craig idag en seriös familjefar sedan han gifte sig med en ny flamma efter separationen som ledde till en kortvarig prestationsångest
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar