tisdag 24 september 2024

Vildhästens kommersiella vinst

Vissa opinionsbildare tycker under årsskiftet att alla Silly Season-rykten borde sparka igång redan mitt i sommarlovet som på den gamla goda tiden, ända sedan de första pappersarbetena till upphävning av ett kontrakt eller aktivering av alla klausuler gällde i roadracingens värld med ett Bosman-fall i Repsol Hondas högkvarter och gjorde att fansen från alla kretsar blev alltmer galna efter att ha läst några rader på MotoGP: s officiella webbsajt.

Avtalsfällorna från första kvartalet 2024 ledde till två uppmärksammade Bosman-fall i själva klausulen, på V8 Supercar-kretsen fick den regerande mästaren Brodie Kostecki någon slags bekräftelse om att bli såld till ett annat team p.g.a. en tvist i sponsoravtalet och det gjorde f.d. teamägaren i Triple 8 Engineering Roland Dane att ryta ifrån eftersom han ansåg att Erebus Motorsport var skyldiga till att aktivera klausulen en vecka efter det gångna årets säsongsfinal på Adelaide, samma sak gällde även i BTCC när publikfavoriterna Rory Butcher och Stephen Jelley var på väg ut ur serien p.g.a. samtalsämnet som rör kontraktstvist hos teamen man tillhörde i och i Formel 1 kom alltså den största vändningen sedan Jenson Button-sagan slutat i förlängning av kontraktet utan att få svar från Sir Frank Williams; all snack på sportbilagorna riktades mot flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton som fick svara på tidsfrågan om flyttrykten till Maranello efter så där elva år körandes i den glänsande stjärnans emblem, för två år sedan efter det kaosartade racet i Monaco hade engelsmannen sagt nej till att signera den dyraste köpoptionen på tre år med aktivering av en klausul från och med 2026 och risken vidtogs redan i februari då ett fortlöpande kontrakt på två år antogs av självaste Frederic Vasseur eftersom han ville gå dit och göra vad den framlidne Greg Moore inte hade mäktat till före dödsolyckan som kostade honom livet 1999 och det är att köra den röda bilen till minst en VM-titel.

För en grabb som är nära associerad med ett specifikt fabrikat så kan man inte röra om matchbilden utan samtycke hos ett annat lag, tänk till exempel om Alan Shearer valde att signa för Manchester United istället för Newcastle eller om Mattias Ekström bytte ut en Audi till förmån för en Mercedes men sådana rykten blev inte materialiserade och varför tycker influencern Aidan Millward att Scuderia Ferrari höll på att räknas som finrummets mest vänsterinriktade supporterklubb, antagligen kan svaret på formuläret gå tillbaka till Guillou-figurens samröre med sin gamle boss från GP2-tiden med tillägg till uppgång i aktiekursen efter nyheterna som spridits framför våra ögon så länge resten av stallet håller sig kvar på samma kontorsbord och vad som är roligt med supporterkulturen är ju att personligheten och attityden ändras markant vare sig framför TV-skärmen eller på kommentarsflödet i telefonapplikationerna, jag hejade på Scuderian i många år från och med Jean Alesis enda seger i Kanada 1995 och följt Schumachers väg till dominans genom de där tio åren ombord den röda kärran och jag känner mig otroligt frustrerad över hur den s.k. partiskheten leder till klagomål efter röran på Silverstone 2021 som gjort domarkåren riktigt knäpptysta.

Så till nästa år kan försäljningen av lila kepsar med vildhästens logga på vänster sida vara värt en god förmögenhet, precis som när Michael den store blev det mest kända affischnamnet från Dag 1 flera årtionden tidigare, skillnaden är ju att Schumacher äntrade toppen av sitt CV när han anslöt till Maranello 1996 medan någon som Hamilton är inne på den osäkra delen, trots det tresiffriga antalet segrar, Pole positions och besök på podiet kommer han nog göra sällskap med flera andra förare som kan vinna race i tre olika stall och framtiden kan livnära sig för de kommande stjärnskotten som köper sin väg till finrummet efter att bloggarnas stora favorit hängt hjälmen på trofékabinetten.

https://www.youtube.com/watch?v=tsgcPWG2gTE

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20240331/kronika-perfektion-eller-pension/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar