Utfallet i EU-kommissionens underhus leder ju till gamla dieselbilars förfall trots överdrivna uppgifter som spreds via en okänd publicist, något som Anders Nilsson på Vi Bilägares redaktion hade befarat när han skulle skriva en fortlöpande rubrik om saken.
Debatten om förbudet av förbränningsmotorer från och med 2035 orsakade en fruktansvärd medieuppbåd tack vare två separata domstolsmål mot Daimler AG som togs upp i lagboken, principen kring deras dieselmotorers temperaturfönster var hur lagligt reningen av kolavlagringar kommer se ut i efterhand med syfte att skydda motorns interna delar men ägarna till varsin E-klass med V6-dieseln under kodsiffran OM642 klargjorde i sina försvarstal att avgasreningssystemet manipulerades med flit och kräver en sexsiffrig kompensation av staten.
I ett inskickat brev fick Tysklands transportminister Volker Wissing dra ett större varningstecken för domstolsutfallet samtidigt som retroaktiva kriterier enligt WLTP-cykeln borde få godkänt i ett tidigare stadium, från annat håll kunde uppgifterna tillbakavisas av marknadskommissionären Thierry Breton via öppet brev till Der Spiegels finanskolumnist och han förklarade ganska källkritiskt att pressuttalandet var missvisande, med andra ord så riskerar uppemot sju miljoner bilar med utdaterade utsläppsnormer gå till skroten om temperaturfönstret underkändes vid ett misstroendevotum.
https://www.vibilagare.se/nyheter/eu-brak-om-dieselbilar-forbud-eller-inte
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar