En av världens mest etablerade biljättar Ford fick för över ett och ett halvt år sedan lansera den andra generationens Ford Courier efter att föregångaren lämnat fabriken i Kocaeli med annat än bara säljrekord i "The emerging markets" på finansengelska, som det ser ut idag är konkurrensen i fritidsbilarnas segment mycket hårdare genom åren sedan fransoserna var pionjärer med sina kreationer (PSA-tvillingarna inklusive Renault Kangoo) och när Peugeot Rifter sålde riktigt bra för sin look i SUV-manér tvingade Ford att komma på en respons till varför den förstnämnde hade oemotståndliga köregenskaper på olika väglag.
Här kan jag lägga på fem orsaker till varför Forden inte håller måttet.
1. Körglädje
Trots att den väger tyngre än konkurrenten från Sochaux så kännetecknas denna kantiga Ford med skarpa linjer genom en alldeles för vag styrförmåga i höga farter, om en partisk bilrecensent säger att det saknar sting i huvudämnet så har man rätt, åkkomforten känns lite för stötig till viss del om än asfalten är glansig på B-vägens nybelagda delar men på motorvägen så hör man en ganska brysk vindtjut vid farter på 90 km/h eller 110 km/h på fri trafik utan risk för långa köer vid vägarbeten.
2. Interiören
Inne i själva kupén får man veta att designarkitekturen är lite spartansk med två TFT-skärmar på vardera sida om man håller sig till en mer digitaliserad värld, till skillnad från en Citroën Berlingo med sina tvillingsyskon och Renault Kangoo har byggkvalitén inte andats premium p.g.a. användning av hård plast i mittkonsolens undre del, pianolackerad effekt runt instrumenteringen och användningen av neopren på knappsatserna plus telefonhållaren hör ju till vanligheterna kring varför man är fäst vid billiga material och lura bort ädelmetallerna som tyskarna tillverkar på gjuteriet, till skillnad från den föregående generationens Ford Courier så sitter man en centimeter högre när det pratas om tillägg till förstärkningsbalkar mellan framdörrarna och de familjevänliga skjutdörrarna för enklare insteg.
3. Lastvänlighet
Att åka på utflykt med familjen vore vara en fröjd bland de flesta medelåldersmän, i den här bilen behöver man lasta minst två stora resväskor och tre ryggsäckar i skuffen med tillägg till lastöglor och 12 Volts uttag om man ska ladda en minikylskåp på campinglägret, den sväljer cirka 570 liter bagage med bakre soffan uppfälld men om man vill komma åt långa föremål kan man enkelt fälla ner andra sätesradens dynor och allt detta höjs till 2.1 kubikmeter, det är mindre än en motsvarande Kangoo eller Rifter och det kan spåra ur bland kräsna Ford-ägare som äventyrar om hållbar utveckling än global uppvärmning.
4. Mekanik
Om du tycker att en Ford Courier är anpassningsbar som flyttfirmans perfekta vagn till sommarstugan då behöver man en prisbelönad motor under huven, i flera år hade bensinmotorn på en liter klämt in extra boost för att producera 125 hästkrafter med Garrett-turbon innanför torrsumpen, trots pålitlighetsproblemen i vischan kan den accelerera från 0-100 km/h på uppemot 12.9 sekunder och jag vet att prestandan inte håller måttet men den är aningen slöare än Peugeoten jag snyftade över som min tänkta favorit och den sistnämnde har ryktet att klättra uppför höga kullar som en bergsget vilket Forden inte gör enligt vissa kritiker.
5. De större nackdelarna
Utrustningsnivåerna har varit så där utdaterade om man är fortfarande kvar på Ford Europas styrelseavdelning i Köln, i det dyraste utbudet Titanium är tillbehören otroligt påkostad tack vare ett ledset ansiktsuttryck framför säljaren, i Active-utförandet kostar de silvriga hasplåtarna riktigt dyrt men det stora varningstecknet som ägarna till en sprillans ny Courier ville hålla ett extra öga på är reservdelskostnaderna, vi vet att restaurering av en bakvagnsbrygga eller tvärbalk kräver mer än bara handarbete och bytet av topplockspackning, krängningshämmare, vevaxel respektive Watts-länk tillhör de vanligaste problemlösarna bland utbildade mekaniker medan kamremsbytet blir dyrare genom åren lika med byte av slitna gummibussningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar