tisdag 18 februari 2025

Från banbrytare till racingmonster

Berättelsen om Mercedes 190E både civilt och idrottsligt förenas med flera vanliga ledord, den var potent, lätthanterlig och även behållit den "street credit" som krävdes hos firmans purister men James May från BBC: s mest populära motorprogram för flera år sedan likaså hans tidigare parhäst Richard Hammond fick medhåll om hur robust chassit egentligen mäter sig tack vare orden från tidigare F1-stjärnan Martin Brundle.

På min medelmåttiga nivå kan jag säga att den här bilen hade ett äss i rockärmen genom dess tillverkningscykel, för att få fart på racingsatsningen fick styrelseledamöterna skjuts på ett fint drag och det var att höja försäljningskurvan på W201: s toppmodell nämligen 190E 2.3-16, med det sagt fick denna bil klocka uppemot 12 internationella hastighetsrekord på olika distanser varav noteringarna efter 25 000 respektive 50 000 kilometer och efter det fick en viss Hans-Werner Aufrecht ge en tydlig referenspunkt på vad som skulle ske framåt i tidevarvet, att få bilen modifierad till mer ryck i cylinderblocket och extra aerodynamisk effekt ansågs vara ett perfekt utgångsläge och äntligen efter flera års försök så lyckades tävlingsversionen 190E 2.5-16 Evolution II ta hem det efterlängtade DTM-titeln med Klaus Ludwig på rodret.

https://www.vibilagare.se/backspegeln/mercedes-190-var-en-riktig-banbrytare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar