Det här med planerat åldrande i många elektroniska prylar sjuder med debatter som gäckat oss efter en omgjord undersökning satt av Geotab, en av frågorna som fick mer än två tredjedelar av deltagarna att känna sig oroliga för var hur elbilsbatteriets prestanda påverkar körcykeln efter 10 eller 15 år och därmed kan bytet av battericeller bli svindyra trots att Geotab själva analyserat 5 000 elbilars batteripaket med kablagen utdragna.
Jan-Erik Berggren på Teknikens Världs redaktion skrev på sin kolumn att de små förändringarna var knappt synliga vilket skapar ålderstecken redan från första början, med degraderingen åt motsatt riktning fick Geotabs vice VD David Savage sin oskuld att batterierna borde räcka upp till 20 år om rostskydds- och vagnskadegarantin förlängs av oklara grunder men minuspoängen går ju till kölden som åldrar batteriet fortare än normalt, med andra ord kommer vätskekylningen bli bättre anpassat än luftkylda batterier och planerna på pilotprojektet i Storstockholms bilprovningsstationer skapades efter de officiella resultaten hade tillhandahållits i full hemlighetsmakeri.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar