EU-kommissionen för drygt ett halvår sedan gick in i ständiga förhandlingar kring strafftullar på österländska bilfabrikat som försökte exportera sina råvaror till leveranskajerna på vår kontinents olika skeppsvarv med hamnorter som Hamburg, Trieste och Le Havre som direkta exempel, mitt emellan protesterna från olika håll röstade flera EU-länder med att tända gröna lampor om att träda tullarna laga kraft och belägga dem med 45 procents förskjutning men Sveriges biståndsminister som var på plats i Bryssel tidigare under hösten 2024 fick lägga ner rösten med flit.
Det fasta beslutet enligt BMW: s VD Oliver Zipse hade dock dragits med dramatiska konsekvenser eftersom handelsavtalet kändes inte fullkomligt banalt, kriget mellan handelsenheterna fortsatte med ständiga förhandlingar gällande kontrollering av exportvolymer, ingångspriser och räntesatser, på måfå kunde EU begära "uppstartarnas" konfidentiella uppgifter sedan motståndarna inte var direkta öppna om avgiftsfrågan och Tyskland som röstade nej gladde vissa toppnamn inom respektive firma, Daimler AG: s ordförande Ola Källenius var inte riktigt nöjd med kravet om snabba förhandlingar med östblocket och Volkswagens motsvarighet är enig om förhandlingsavtalen för att slippa godkända avgifter från ingenstans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar