Året därpå tog han sin första Pole position, körde en sekund snabbare än Wayne Gardner men på racet tog det slut, tekniska bekymmer efter tio varv.
1996 gick drömmen i uppfyllelse, han och mästerskapsdebutanten Greg Murphy blev det yngsta radarparet att vinna 1000 km-klassikern för HRT och blev den förste att vinna "Triple Crown" sedan Peter Brock 1979 och '80 (d.v.s. mästerskapstiteln + Sandown 500 och Bathurst 1000).
Ett år efter den korta sejouren i Europa var Craig tillbaka i Australien och kammade hem två nya titlar i mästerskapet och sedan flytta till Fred Gibson Motorsport i en grå Ford.
Långdistansloppet på Mount Panorama årgångarna 2001 och '02 slutade i ett misslyckande, sjuttonde plats trots en avåkning vid Forrest Elbow och motorproblem när en plastpåse hamnade i luftintaget.
2005 bröt han kvaltorkan genom att vara snabbast i lördagens Super Pole shootout, därefter blev glädjen kortvarig när Paul Dumbrells vänstra framhjul studsa rakt på Triple 8-Fordens vindruta och slutade på en femtonde plats efter reparationer men 2006 fick han slåss mot Rick Kelly på slutet av loppet och vann det första av de tre raka triumferna, han gjorde på dagen då han hyllar sin gamla mentor Peter Brock som gick bort i en rallyolycka.
Årgång 2010 här på Bathurst fick Craig återförenas med gamla HRT-kamraten Mark Skaife i Team Vodafone och vann det hela efter en viljestark körning.
Fem år senare så tangerade han Larry Perkins rekord på 6 segrar då han och nyzeeländaren Steven Richards nådde legendstatus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar