Anders Olofsson - 3: a 1992
Den gamle Formel 3- och sportvagnsföraren från Halmstad kom hit 1988 för körning tillsammans med Glenn Seton men bilen krånglade vid starten, året därpå slutade han fyra i en Nissan Skyline HR31, hans bästa insats skedde i vätan 1992 med kommentatorn Neil Crompton som co-driver då han såg Jim Richards på TV-skärmen parkera sin röda Nissan med fyra redan kvaddade bilar på Conrod Straight.
Därefter åkte han en Holden i tre tillfällen, först med David Brabham 1993, sedan med Colin Bond i en VP Commodore och till sist hamnade han och Steven Richards, son till veteranen Jim på en fjärde plats eftersom Mark Skaife tvingades bryta på grund av tekniska problem.
Janne Flash Nilsson - 5: a 1997
1997 var det första av två årgångar som 1000 km-loppet för Europeiska standardvagnar arrangerades i samproduktion med Network Seven, Janne som var framgångsrik i STCC åkte en Volvo 850, årsmodell '96 som Kelvin Burt körde i Storbritannien blev inblandad i kaoset på The Cutting där Alan Jones kvaddade sin Renault Laguna men körde vidare till en femte slutplacering och ett år senare fick han se Tim Harvey åka på en rejäl smäll och tvingades bryta.
Rickard Rydell - Vinnare 1998
Vallentunabon gjorde sin debut förrän 1997 i en 1995 års version av den gamla 850: an, han och Jim Richards slutade fyra innan han körde sin BTCC-vinnande S40 till Pole position och seger 1998.
2003 åkte han tillbaka till Bathurst då Paul Radisich anställde honom som co-driver i bil nummer 65 för John Briggs Motorsport som köptes av Triple 8 dessförinnan och åkte hem på en sjunde plats.
Mattias Ekström - 10: a 2013
Tvåfaldige DTM-mästaren och tillsvidare mästerskapsledaren i Rallycross-VM Mattias Ekström debuterade tillsammans med trefaldige världsmästaren i standardvagnar Andy Priaulx i en grön Xbox One-sponsrad Holden VF Commodore, ledde racet i åtta varv tills Andy går mot sitt avslutande stint och förde satellitteamets bil till en tionde plats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar