Hans första seger på Mount Panorama ägde rum 1978 i en Holden A9X Torana tillsammans med Peter Brock och även dominerat 1979 års upplaga med exakt samma bil tills fabriksteamet bytte till en VC Commodore 1980 mot målflaggan.
Elva år senare fick nyzeeländaren och hans yngre kamrat Mark Skaife vinna två gånger på raken i en Nissan R32 GTR, dominansen 1991 följt av den påtagliga skandalen i vätan 1992 där både han, Mark och Anders Olofsson blev utbuade av Ford-anhängare på podiet, kallade fansen från det blåa lägret för tokstollar högljutt på mikrofonstativet.
Därefter var det dags för triumf, 1998 var han lagkamrat med BTCC-mästaren och Volvoföraren Rickard Rydell där en del av Svensk bilsporthistoria hade skrivits när de vann 1000 km-klassikern för Europeiska standardvagnar och fyra år senare blev veteranen återigen en segrare tillsammans med Mark Skaife, den här gången i en röd fabriks-Holden och på podiet sade han "Vi har en bra supporterskara" istället för svordomen han använde ett årtionde tidigare.
2003 var ett mellanår på den anrika racerbanan, slutade femma med Tony Longhurst som co-driver och hans tre sista framträdanden fick alltså sluta med först en viltolycka när han samarbetade med sonen Steven Richards, därefter var det allvarliga problem med hjulupphängningen årgångarna 2005 och '06.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar