fredag 23 september 2016

Inför Bathurst 2016 - Peter Brock

På glansdagarna var han den mest djärve, oslagbare och välkände föraren bakom ratten. Peter Brocks första vinnarbil från långdistansklassikern 1972 var en fabrikstillverkad Holden Torana XU1, den hade en rak sexa med tre förgasare och effekten låg på 375 hästar.

Tre år senare tog han och Brian Sampson hem segern i en gul Torana L34 och därefter kom den första av två hattricks i karriären, först med Jim Richards från säsongerna 1978, '79 och '80 och under Grupp C-eran med Larry Perkins som lagkamrat 1982 till '84.

1000 km-loppet här på Mount Panorama 1979 var rena lekstugan för HDT i den legendariska kärran vid namn A9X Torana där han krossade motståndet med hela 6 varv före närmaste bil och även satte det snabbaste varvet innan målflaggan vajade.

Efter att ha tilldömt segern 1987 med David Parsons för Mobil 1 Dealer Team hamnade han i dispyt med bilmärkets ordförande, därmed spenderade han tre år i en privatanmäld BMW M3 respektive en Ford Sierra lånad av Andy Rouse.
1991 var Peter tillbaka i lejonens färger, hans mest dramatiska upplevelse kom under lördagens kvalpass när bakvagnen krängde kraftigt i utgången på McPhillamy Park.

Mer än 6 år senare sade Kung Peter att han går i pension efter 1997 års upplaga av Primus 1000 Classic, han samarbetade med blivande legendaren Mark Skaife hos HRT men drömmen om en eventuell seger blev slut efter 51 varv när bilen fastnade på fyrans växel nere i Mountain Straight.

Återkomsten som co-driver för sitt nybildade stall kom 2002, avslutade loppet på en 23: e plats innan en av hans förare Paul Weel köpte hälften av teamets aktiekurs efter säsongen 2003.
Han blev inbjuden av Holden Racing Team år 2004 för ett samarbete med engelsmannen Jason Plato på Bathurst men på varv 31 av 161 fick kungen av Mount Panorama kasta in handduken, Plato blev inblandad i en incident med John Cleland och bröt loppet.

I början på september 2006 under en rallytävling kom tragedin som fick hela bilsportens värld att sörja, han var med om en hemsk olycka och tyvärr omkom efter en kollision med en träd.
En månad senare hyllades han på morgonens ceremoni innan starten på 2006 års upplaga av 1000 km-klassikern där Craig Lowndes tog beslutet att vinna loppet för sin gamla mentor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar