måndag 20 februari 2017

Peugeots rallyframgångar - Del 7

Mitten av 90-talet är den så kallade byggsatsbilens era eller "Grupp A-eran" i folkmun och Peugeot har konstruerat en bil som är framhjulsdriven och körs på vanlig bensinmotor utan turbo.

306 Maxi heter modellen som är tävlingsvarianten till den vanliga halvkombin, utvecklingen skedde redan 1995 när nytillträdde förbundskaptenen Pierre-Michel Fauconnier värvade Gilles Panizzi och Francois Delecour till fabriksteamet för körning i det franska rallymästerskapet.

Två mästerskapstitlar, elva vunna tävlingar och var med i VM enbart på asfaltsrallyn där Panizzi slutade trea i en blåvit 306: a bakom Carlos Sainz och Colin McRae i fyrhjulsdrivna bilar på Korsika 1997 och Francois Delecour var näst på tur att stå på pallen som bästa Grupp A-bil med en andra plats bakom McRae året därpå.

Motorn är en tvålitersmaskin hämtad från en Peugeot 405 Supertourisme länkad med en 6-växlad sekventiell transmission från brittiska Hewland.
Idag används 306: an av många privatteam som tävlar i både rally och bergsbestigning.
Bara lyssna och njut av ljudet på fyra cylindrar utan överladdning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar