Racingversionen släpptes 1994, ett år efter den massproducerade versionen började tillverkas på fabriken i Sindelfingen och alla hoppades på framgångar i DTM då de skulle ta revansch efter att ha blivit slagna av Alfa Romeo trots en äldre bilmodell.
När Klass 1-regeln infördes 1993 ville prestandadivisionen AMG och dess fabriksteam konstruera en specialbyggd C-klass med en råstark V6: a på cirka 400 hästkrafter, bakhjulsdrift och sexväxlad sekventiell transmission monterad i bakvagnen för bättre viktfördelning.
Det resulterade i att Klaus Ludwig vann sitt andra mästerskap, hans första på två år och 1995 var Dario Franchitti yngste man att vinna ett race den säsongen på hemmaplan i Mugello, därefter kunde ett av Tysklands mest kända standardvagnsförare tillika Silverpilens trotjänare Bernd Schneider ta hem sitt första av fem DTM-titlar.
Idag finns Bernd Schneiders moderna klassiker kvar på Mercedes-museet i Stuttgart.
Tekniska data Mercedes C-klass DTM (W202)
Aktiva år: 1994-96
Motor: 2.5 liters sexcylindrig sugmotor
Effekt: 400 hästar
Vridmoment: 299 Newtonmeter
Topphastighet: 280 km/h
0-100 km/h: 3.8 sekunder
Tjänstevikt: 980 kg
Främsta meriter: Två DTM-titlar och 34 segrar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar