onsdag 29 augusti 2018

Grupp A-nostalgi - Del 7

När Daimler-gruppen vill att deras storsäljare Mercedes 190E och dess gatlegala version 2.3-16 skulle gå mot nya höjder är det nog värt att veta mer, eftersom Audi utvecklade fyrhjulsdriften i rallyscenen så har rivalen från Stuttgart en bättre idé och det är att tävla i DTM.

Den snabba fyrdörrars-sedanen från Mercedes har en 2.3 liters fyrcylindrig maskin utvecklad av Cosworth och pumpar ut 198 hästkrafter i produktionsbaserat konfiguration men tävlingsbilen som Klaus Ludwig vanligen rattar har 277 hästar.
Viktiga komponenter som kolvar i lättmetall och vipparmar var specialtillverkade av just Cosworth och fraktades senare till AMG-fabriken i Affalterbach för monteringen tillsammans med motorblocket.

I augusti 1983 har denna bilmodell varit på testbanan i Nardo, satte tre världsrekord med snitthastigheten på cirka 246 km/h i över 50 000 kilometer och kammade hela tolv internationella rekord i historieböckerna.

Under stora delen av 80-talet och fram till början av 90-talet var bilen under internkoden W201 en riktig klassiker bland racingfantaster då den plockade hela 50 segrar och Klaus Ludwig var den som vann DTM-titeln 1992 efter en hård kamp med BMW efter att Audi hade dragit sig ur.

En gång i tiden hade den förre F1-stjärnan Martin Brundle sagt att 190: an med Cosworth-utvecklade motorn har haft den bästa chassit inom bilsportens värld sedan entrén till DTM efter att man slagit alla möjliga rekord på testbanan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar