En av Frankrikes mest kända klenoder har sedan mars månad förpassat sig till historieböckerna, den multifunktionella familjevagnens era har precis som jag sa tidigare nått vägs ände sedan elektrifieringen och stadsjeeparna gjorde en mycket stor påverkan på just bilägandet helt generellt, många nybilsägare under nästan hela 90-talet ville ha en Citroën som konkurrerar med Renaults omåttligt ökända Espace i en och samma våglängd men från och med 1994 kunde modell Evasion byggas på samma fabrik i Valenciennes som tvillingarna från PSA-gruppens blåa hälft respektive första generationens Fiat Ulysse I och Lancia Zeta, tillverkningen av stora MPV: er radade på fram till 2014 efter Fiatkoncernens modellers uttåg ur skaran drygt fyra år tidigare och allt skulle bli dystert framöver.
När Xsara Picassos respektive C4 Picassos popularitet gick i höjden hade PSA-gruppens anställda på den tiden haft hakan nere p.g.a. säljsiffrorna som dalade kraftigt mellan våren 2018 och sommaren 2020, ja och turen å sin sida vände åt fel håll för nedläggningen av en rätt så charmig familjebil blev som det blev för Citroëns ledning, emellan en vanlig liten C3 och den större Grand C4 Picasso fanns en youngtimer vid namn C3 Picasso vilket var den coolaste Cittran som någonsin byggts, den var perfekt i stadstrafik och höll sig kvar på topp fram till den lades ner sommaren 2017 men i Brasilien fick lilla C3 Picasso konstrueras i tre år till innan modellen försattes in i fabrikatets milslånga "Hall of Fame".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar