När jag läste ett nummer av biltidningen Moderna Klassiker för ett tag sedan blev jag riktigt häpen sedan jag fastnade för en gammal Renault som väckte många känslor bland dem som besökte bilsalongen i Genève våren 1995 eftersom denna öppna sportbil såg kamerablixtarna långt före Lotus omåttligt populära volymmodell Elise.
Renault Sport Spider användes som mall till att grunda en av 1990-talets mest attraktiva och kostnadseffektiva enhetsklassturneringar i bilsportens värld även om den arrangerades av samma organisatör som TVR Tuscan Challenge på Storbritanniens smala och kuperade racerbanor, karossen designades av teamet ledd av den lyriske Patrick le Quément trots att motorn hämtades från en Clio Williams men inte behöver särskilt mycket vrid i höga farter, däremot känns bakvagnen på Spidern lite trevande och spänstig, interiören är lite spartansk à la en racerbil ur enhetsklasserna, de skålade sportstolarna med säkerhetsbältena på motsatt sida känns inte ofta behaglig vid körning på korrugerad asfalt men svagheten sitter gömd under motorkåpan, Spiderns femväxlade manuella låda var svåråtkomlig när den skulle på besiktning hos Bilprovningen men byter läge klockrent och en av styrkorna spås vara hanteringen av däck och bromsar eftersom buskörning inte är riktigt min grej.
Här provkör Tiff Needell en Renault Sport Spider ur ett inslag av BBC: s program Classic Top Gear årgång 1996
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar