VM-cirkusen i långlopp nådde nästa anhalt för anno 2022, efter premiären på Sebring som avslutades efter en rödflagg så kan det bli drömläge för fabriksstallet Toyota när kampen om konstruktörstiteln håller på att spela en stor roll där Ryo Hirakawa lyckades rädda det japanska märkets från en potentiell fiasko senast, Signatech Alpines första seger innebar att det var första gången på riktigt länge som ett satellitteam slog fabriksstallen på en stor evenemang och denna helg kommer hela 37 bilar att ställa sig upp på startkuren, bland andra en oförändrad laguppställning i GTE Pro men flera team valt att byta ut en eller två förare, en av dem är Alex Lynn som ersätter Paul di Resta varpå den sistnämnde kommer missa årets upplaga av Le Mans 24 timmars p.g.a. vistelsen hos Peugeots fabriksteam och forne klassegraren i produktionsklassen Sébastien Bourdais gör sällskap med Nico Müller och Ryan Cullen när han delar LMP2-styrning hos Vector Sport.
Ryktena om Vanwalls entré i Hypercar-klassen gick sisådär efter att utvecklingsföraren Christophe Bouchut enligt en intervju med franska långloppsforumet Endurance Info sa att bilen med Gibsons V8 lånad ur en gammal Rebellion LMP1: a ser ut som en attraktiv bjässe, utanför testet som hölls i hemlighetsmakeri på tyska flygfältet Zweibrücken hade FIA andra idéer, det sades att ägaren Colin Kolles hamnade i handgemäng med Konsumentverket respektive IF Metall gällande problemet att återigen varumärkesregistrera namnet Vanwall på racingkartan och det var ju det som jag skrev i ett tidigare inlägg, bortsett från Vanwalls tänkta återvändo som konstruktör så kom beskedet att fansen återvänder till paddocken efter två års väntan p.g.a. publikrestriktionerna som försatte läktarkulturen i dvala.
Inför genrepet här på Spa fick Philippe Sinault; ni vet Signatech Alpines VD ett dystert besked kring ändringarna på motorns grundinställningar, kraftåtgången minskas alltså till uppemot 20 kW eller 26 hästkrafter, detta är ju det enda som skulle finjusteras hos en åldrad LMP1-vagn medan Team Glickenhaus och Toyota föredrog en oförändrad inställning på prestandabalansen, kanske kommer de fyrfaldiga Le Mans-vinnarna tillika regerande världsmästarna bli självsäkra med hur konkurrenskraftig deras tävlingsvagn GR010 det skulle kunna bli gentemot premiären på Sebring och Mike Conway gav enligt Autosport en riktig funderare över det hela efter besvikelsen som föranledde till röd flagg två gånger om.
Porsches VM-entré nästa år kommer kantas av en strukturell ändring på dess tänkta laguppställning, trots samarbete med Roger Penskes företag är det inte likgiltigt att ta in fyra bilar till den kommande upplagan av Le Mans 24 timmars, d.v.s. två fabriksbilar av den europeiska divisionen i koalition med den nordamerikanska armens ekipage och det fick Porsche Motorsports nyinsatte högsta chef Thomas Laudenbach att dra tillbaka påståendet om inte Team Penskes operativa direktör Jonathan Duiguid sa enligt Autosport där man inte väljer det direkta antalet över kvalitet och lovade att föraruppställningen med stora meriter från långloppscirkusen respektive Indycar kommer tillbringa en del kontinuitet sedan provkörningspassen i Weissach tidigare under året, 24 timmar senare valde Urs Kuratle att kovända situationen och uppgav enligt Autosport att fabrikatet behöver minst fyra chassin som skall levereras till respektive kundleverantörer i både VM och IMSA WeatherTech Series.
Genrepet inför sommarens stora äventyr kickade igång helt överraskande med ett osäkert kort som toppade helgens första träningspass, det var Team WRT med Robin Frijns bakom ratten eftersom varvtiden runt en ombyggd Spa Francorchamps låg på dryga två minuter, fem sekunder och fem tiondelar vilket är nästan sekunden snabbare än närmaste Hypercar på en femteplats sammanlagt, näst snabbast var United Autosports-ekipaget med portugisen Filipe Albuquerque och bäst av Toyotas fabriksbilar i kungaklassen stämplades av förre GP2-stjärnan Mike Conway efter att chassit svetsades om till följd av jättekraschen senast på Sebring, fransmannen Nicolas Lapierre ombord sin Signatech Alpine A480 tappade gnistan då BoP-regeln fällde teamets chanser till en framskjuten placering före morgondagens kval medan Porsche fortsätter att dominera tidsmässigt i produktionsklassen före de båda AF Corse-trimmade bilarna och den enda Chevan i startlistan.
I fredags hade Team Penskes LMP2-ekipage gjort ett stort intryck på det andra fria träningspasset, brasilianaren Felipe Nasr såg till att det återigen blir en mindre prototyp i toppen före bästa Hypercar i listan, passet rödflaggades p.g.a. skräp om låg kvar på banan efter en uråkning vid utgången av kurva 9 eller "Speaker's turn" som kommentatorerna väljer att kalla, sista passet före kvalet vanns av Toyota med att äntligen få till korrekt inställning på sina kärror, bara fråga Mike Conway om detta efter en hel timme bakom ratten, bästa LMP2: a gick till Prema Powerteams schweiziske guldklimp Louis Deletraz med över halvsekunden före Signatech Alpines André Negrao, resten av fältet leds av indonesiern Sean Gelael följt av Philip Hansson, Will Stevens och Dane Cameron i Team Penske-bilen, längre fram i schemat så gick kvalet riktigt bra för de tre toppteamen i LMHy-klassen med en jättesensation på tårtans glasyr, Team Glickenhaus slog Signatech Alpine till Pole position med forne Fordchaffisen Olivier Pla som utförde det familjeägda stallets uppdrag medan Toyotas fabriksbilar ställer sig på andra ruta, i produktionsklassen däremot hade Porsche låst in båda sina bilar till första och andra startruta och AF Corse Ferrari är fortsatt långt efter vilket är oroväckande för mig som tvättäkta anhängare av det italienska märket, AF Corses LMP2-lag med Alessio Rovera på rullen säkrade första ruta i kategorin med liten marginal före Team WRT: s ekipage och United Autosports trea, turkiska TF Sports enigmatiske förare Ben Keating fixade den snabbaste varvtiden i GTE AM-klassen före märkeskollegan Paul Dalla Lana i en annan privatanmäld Aston Martin V8 Vantage.
Årets upplaga av Spa 6 timmars sparkade igång vid ettiden ungefär med fint väder och publikstämning över den nykonstruerade läktarsektionen vid banans mest ökända kurva, Eau Rouge. Redan vid första varvet blev det kuggning längre bak där GT-bilarna tampades om vem som skall vara först in i hårnålen, de båda fabriks-Porscharna krokade i varandra, det gjorde att Gianmaria Bruni tvingades gå in för service alltför tidigt med punktering vänster bak samtidigt som säkerhetsbilen kallades ut för att få väck Christina Nielsens lila Ferrari 488 GTE efter kontakt med en bakomvarande Aston Martin och racet återupptogs på det tredje varvet när kampen om förstaplatsen i amatörklassen tätnade mellan Paul Dalla Lana och Ben Keating i varsin V8 Vantage.
Det första stora bakslaget kom redan efter att racets första timme var komplett när slovakiske föraren Miroslav Konopka tappade fästet ut ur Fagnes och slog i däcktraven riktigt hårt, hans gula bil var totalförstörd innan säkerhetsbilen gjorde sin andra medverkan till debutanten Bent Viscaals besvikelse och loppet rödflaggades i tjugo minuter när regnskurarna föll över banans slutparti, tävlingsledningen valde att återuppta racet med extra försiktighet i och med att alla bilar tvingas byta till nya set regndäck, spöregnet fortsatte att falla ned och tävlingsledaren Eduardo Freitas väljer att rödflagga loppet igen, den här gången av säkerhetsskäl precis som vi såg på fjolårets avbrutna F1-race.
Mer kaos tillkom efter omstart när Alex Brundles krasch vid utgången på kurva 9 orsakade ännu en rödflagg, med två tredjedelar kvar av loppet hade avåkningarna blivit värre och värre, tävlingsledningen aktiverade "Kod 60" ett par gånger om då funktionärerna höll på att sanera bort skräp som låg kvar på vägremsan efter att killar som Sébastien Bourdais och Louis Deletraz satt fast i gruset för länge, för Team Glickenhaus del blev det missförstånd i radiokommunikationen sedan brasilianaren Pipo Derani valde fel typ av däck på sin vagn och tappade till en niondeplats sammanlagt bakom en del LMP2-bilar i sniskan, klockan tickade iväg och mer trubbel in mot kurva 9 föranledde till en "Kod 60" då Brendan Iribe körde sig fast i sandfållan även om den stora bataljen i GTE Pro-klassen hade blivit något av en repris från säsongsfinalen i Bahrain det gångna året.
Efter besvikelsen på Sebring fick Toyota äntligen vinna säsongens första race genom ekipaget ledd av Mike Conway, José Maria Lopez och Kamui Kobayashi med 103 varv i utskriften, andraplatsen sammanlagt gick till Signatech Alpine och bästa LMP2-bil tillika tredje pristagare är Team WRT med René Rast vars sista stint ledde till en episk resa, engelsmannen Philip Hansson blev omkörd en kort distans från målflagg av Team Penskes Felipe Nasr även om den andra av United Autosports bilar stötte på problem att få öppna förardörren på vänster sida, i produktionsbilarnas amatörklass kunde Harry Tincknell med teamkollegorna Sébastien Priaulx och Christian Ried defilera till klassegern före de båda privatanmälda Aston Martin-bilarna och AF Corse revanscherade sig på bästa möjliga sätt genom att klå Porsche rättvist.
https://www.fia.com/news/wec-thirty-seven-entries-spa-francorchamps-challenge-may
https://www.autosport.com/wec/news/alpine-hit-with-bop-power-reduction-for-wec-spa/10247252/
https://www.autosport.com/wec/news/porsche-to-supply-up-to-four-customer-lmdh-prototypes/10282309/
https://www.autosport.com/wec/news/wec-spa-wrt-sets-the-pace-in-lmp2-car-in-fp1/10290055/
https://www.fiawec.com/en/news/penske-quickest-in-fp2-porsche-maintains-advantage-in-lmgte-pro/7325
https://www.autosport.com/wec/news/spa-wec-toyota-leads-the-way-with-1-2-in-final-practice/10297081/
https://www.fiawec.com/en/news/glickenhaus-takes-sensational-spa-pole-porsche-1-2-in-lmgte-pro/7327
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar