I ett tidigare inslag fick jag skriva en del om Peugeot 206 och dess popularitet och idag är det nog tänkt att göra samma sak på resten av släktträdet, varför inte börja med anfadern till lejonmärkets skara av citybilar som visades för fem decennier sedan.
Till i år så har man firat 50 stearinljus på en av Peugeots då mest älskade figur, något som präglar vi beundrare av gamla bilklassiker generellt, med 104: an som sålde otroligt bra mellan 1972 och 1988 hade de rundare formerna gjort ett stort intryck från och med 1991 genom 106: ans storslagna ankomst, den hade blivit en kändis i tolv succéår om man lägger till racingversionerna Rallye och S16 på topplistan.
Märkets mest emblematiska modell stavas 205 då den släpptes 1983 efter att Peugeot krigade sig undan från den jättelika finanskris som nästan försatte fabrikatet i konkurs, många år senare är 205: an en tvättäkta ikon innan stafettpinnen övertogs av 206: an som överträffade förväntningarna med uppemot åtta miljoner sålda exemplar världen över och säljsiffrorna dalade med tiden när efterträdarna 207 och 208 (nu i sitt andra generation) får det svårt att hänga med i matchen mot Opel, Ford och Audi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar