Biltidningen L'Argus journalist Johann Leblanc skrev en exklusiv artikel om en Renaultfabrik som tillverkar bensinmotorer och diverse baskomponenter till elbilsflottan, anläggningen i Cléon ligger på landskapet Normandie och det är här som de viktiga beståndsdelarna inklusive växellåda och kardanaxel har sin tillverkningsprocedur sedan Renault köpte det dåvarande gjuteriet våren 1958.
Tillverkningen av Renaults sedvanliga raka fyror började redan den årgången med ingångsmodellen Floride, motorn fick tekniska benämningen "Série C" eller smeknamnet "Cléon-fonte" och tillverkades ända till juni 1996 i en Twingo, en fyrväxlad låda av kassettyp byggdes fram till 1987 eftersom tillgången till aluminium var i storskalig behov vid A-seriens korta livscykel, under början av 80-talet kunde "Moteur F" äntra rullbandet genom en omfattande metallisk mångfald och genom åren hade dess popularitet både som bensin- och dieselvariant nått höjden med totalt 14.5 miljoner exemplar i massproduktion fram till hösten 2022, motorbeteckningarna R och M fortsätter att tillverkas sedan dess om inte V6-dieseln under namnet "Moteur V" hade klarat utsläppskraven ur direktörsbilen Vel Satis avgassystem.
Glädjande nog kunde åtstramningen av förbränningsmotorer lämna fåran till litiumjonbatteriernas komplicerade tillverkningsprocess, anledningen till varför man klubbade beslutet att bygga batteripaketet hemma i Frankrike är konkurrenten Volkswagens omfattande dieselfusk som axlade huvudrollen i september 2015 och elektrifieringen blev sedan toppen av isberget hos fabriksarbetarna som vågar höja månadslönen trots A-kassan och pensionsreformen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar