måndag 8 maj 2023

Ringrostigt i Stuttgart

De flesta laddhybrider som trafikeras på allmän väg runtom i vår kontinent har en fyrcylindrig bensinmotor som ruvar under huven men för den som gillar att pendla otroligt långt kan dieseln ge lägre förbrukning.

På en kolumn signerat Vi Bilägares redaktör Erik Söderholm fick Mercedes senaste tillskott, ja ni vet hybriddieseln C300de gå på leverans för dryga sex veckor sedan efter att den hade presenterats via press release skrivet av Daimler AG: s ordförande Ola Källenius; för många år sedan var Volvo respektive Peugeot riktigt starka namn när det att utveckla en hybriddiesel i marknaden och idag är det bara firman baserat i Stuttgart som har kommandot.

C-klassen under kodnamn W206 eller S206 som kombin kallas har en kombinerad kraftåtgång på 313 hästkrafter, d.v.s. 197 ur förbränningsmotorn och ytterligare 129 via ett avancerat KERS-system hämtad från en Merca W07, den där Formel 1-bilen som fabriksteamet vann sitt tredje raka märkestitel 2016 med Nico Rosberg bakom ratten, bortsett från det svindyra ingångspriset och tillval mellan vanlig laddning eller snabbladdning kan räckvidden på 110 km vara något längre än låt oss säga en Volvo V60 laddhybrid även om köparna vill antingen välja bara bakhjulsdrift eller lägga till en fördelningsväxel och bli fyrhjulsdrivet för bättre traction på grusvägarna.

https://www.vibilagare.se/nyheter/mercedes-c-klass-nu-som-laddhybrid-med-dieselmotor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar