Nu närmar vi oss slutet på resan med ännu en fantastisk avsnitt som skall skrivas färdigt innan hundraårsdagen av världens mest anrika bilrace firas på bästa möjliga vis, här kommer nästa kvartett med fina berättelser ur olika synpunkter.
Arbetardagen eller Första maj fick lära oss bilentusiaster olika kända mekanikers ingenjörskonst som leder förarekipagen till trofélycka på podiet såväl dag som natt, sol och regn, moderatorn på lemans.org hade lagt upp tio välkända namn som förtjänat en plats i motorvärldens sagolika historia och vi börjar först med Vittorio Jano som pendlat mellan Milano och Modena med syfte att byta kugghjul på en Alfa Romeo drivet av Enzo Ferraris företag innan den sistnämnde grundat en egenetablerad fabrikat precis efter krigets slut medan Ettore Bugatti hade lotsat Amedée Gordini som sin trovärdige partner när Bugatti skördade sina segrar på Le Mans.
Ett par decennier senare fick Norbert Singer och Ferdinand Piëch göra en signifikativ entré i partnerskapet hos Porsches fabriksstall med utvecklingen av modellerna 908 och 917 till värdefulla framgångar, av allt att döma kunde Ferdinand dra till beslutet att fixa de mekaniska delarna på en Porsche 936 respektive 935 och bytte ut de flamsäkra overallen till kavaj och slips när han ansvarade för designarkitekturen på de legendariska racerbilarna i Stuttgart-baserade märkets portfolio (956 & 962), på 80-talet kunde en kvicktänkt engelsman ge de sluga tyskarna kronisk huvudvärk på ritbordet, ja och mannen i fråga heter Tony Southgate vars uppdrag etsades i hans pulsådror då resten av ingenjörsteamet hjälpte till att avkorta bakspoilern på en Jaguar XJR-9 och föra den till seger 1988.
André de Cortanze har varit till idag måttstocken bland världens bästa formgivare av kända racerbilar, den påtagligt smarta fransosen blev från och med början på 70-talet en kändis när han ristade den igenkända karossformen på en Matra 670 och även hjälpte till Jean-Louis Caussin respektive Georges Martin att montera V12: an på rätt ställe, han återvände till Le Mans från och med den stora delen av 90-talet eftersom uppdraget att rita om en Peugeot 905 kändes ganska påfrestande innan Yannick Dalmas, Mark Blundell och Derek Warwick förde "Den vita fågeln" till en perfekt uppvisning 1992 och 905: ans livscykel avslutades med en "Clean sweep" tolv månader senare, efter en kort sejour hos Toyota hade han befunnit sig i Pescarolo Sports fabrik utanför själva Circuit de la Sarthe för att ge modell C60 ett nytt liv innan 2002 års upplaga av långloppsklassikern skulle ta fart, efter niondeplatsen 2003 och snubblande nära pallen med en Judd V10: a kunde han och bossen Henri fira med flaggan i topp, dubbla pallplatser på rad i blåvit färgsättning och flaggat av ingenjörskarriären med en treårig heltidsanställning i Marlboro Peugeot Totals emblem.
Bildkälla: http://www.doubledeclutch.com/
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/les-grands-ingenieurs-dix-cerveaux-a-la-puissance-24-57396
Moderatorn tidigare i veckan fick lista ut tio bilar som med all häpnad fått fansen att reagera ljummet eller lyckligt beroende på något extraordinärt som skett utanför bild och förväntningarna kändes lite mångfacetterat om jag uttrycker korrekt från en påstående till en annan.
Amedée Gordinis skapelse Simca 5 rullades ut vid depåmuren 1937 med syfte att sälja en kopia av kylargrillen till Fiat cirka en månad efter racet, med en minimalistisk konstruktion hade den lilla Simcan klarat 82 km/h i snitthastighet runt landsvägsslingan trots slagvolymen på futtiga 570 kubikcentimeter, som konsekvens var den "lilla musen" målad i Frankrikes nationalfärg "Bleu de France" och förväntningarna gick inte hem när den placerades långt bak i fältet efter cirka 2 000 inräknade kilometer på klockan, formgivaren Dante Giaccosa som ristat Simcans karosseri och lagt på Fiats emblem enligt licensiering kände sig besviken och tvingar arbetsstyrkan att sadla om innan den fullskaliga "Dogfighten" flaggats igång.
Vid efterkrigstiden var de strömlinjeformade racerbilarna historia sedan Charles Deutsch manade sitt manskap att lägga på dubbla hajfenor längst bak i karossen anno 1962 p.g.a. futurismen som dominerat löpsedlarna i varenda biltidning, tidsfrågan om hajfenor på en racerbil inför Le Mans 24 timmars antogs av ett enda villkor nämligen lägre luftmotstånd som genererar mer fart på Mulsannerakan, därefter blev vingklaffarna på en Chaparral 2F en snackis innan Matras version på en välkonstruerad bakspoiler ledde till bättre balans i chassit oavsett väglag och NASCAR-anekdoten 1976 förblev en tillfällig besvikelse innan Hendrick Motorsports slänger in en specialbyggd Cheva i Garage 56-regeln.
Cirka sjutton år efter att McLaren F1 GTR blev den första icke-LMP1: an korsat mållinjen på första plats fick nästa bakslag inträffa när Nissan Deltawing gjort en brokig väg till Le Mans efter invägning på Place des Jacobins, bilen själv reserverades på deltagarlistans invitationsklass "Garage 56" eftersom det tog två år och sex månader för projektet att byggas och utvecklas i tid av Dan Gurneys företag med designkompetens av Ben Bowlby innan det trimmades av Highcroft Racing, 2012 hade bilen gjort ett bra intryck i början av racet efter att den kvalades på en 29: e plats av Marino Franchitti men efter en omstart fick tysken Michael Krumm lägga hjälmen i väskan när han såg Satoshi Motoyama kollidera med landsmannen Kazuki Nakajima och sände sin Deltawing in i betongmuren utmed Virage du Karting, allvarliga skador på styrstången respektive bakre hjulupphängning gjorde att reparationstiden blev kostsamt och Le Mans-inviten för Highcroft Racing är över efter 75 varv.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/dix-voitures-insolites-ou-limagination-au-pouvoir-57400
Ur en tävlingsledares sju livlinor har varit en bombsäker tema inför klassikern som drar igång om ett par veckor, på Le Mans precis som på olika discipliner i bilsportens värld (t.ex. formelbilar, TCR, BTCC eller V8 Supercars) består tävlingsledningen av flera nyckelpersoner runtom än bara mannen i spets framför en myriad av TV-skärmar, bredvid tävlingsledaren sitter två stycken adjunkter som bedömer olyckshändelser på ett eller två sätt, en domarobservatör (Driving Standards Observer) och en specialutredare (Investigating & Prosecuting Officer) medan ifall en bestraffning eller diskvalificering tilldöms kan flaggvakten ringa in domarteamet och bedöma åtgärden på kortast möjliga tid.
Ända sedan Le Mans 24 timmars instiftades 1923 av Charles Faroux hade man i de tidiga åren haft bara en flaggvakt och ett tjugotal funktionärer redo att anta utmaningen runt klockan, de mest kända kom från Formel 1: s glansdagar och hade haft en klockren image med sina stressfria resor runtom i världen (Jacques Loste & Charles Deutsch), efter den multikompetenta ingenjörens död kunde Marcel Martin äntra scenen med Grundlagsboken till vänster och FIA: s regelbok i handflatan redan våren 1981, med rallyerfarenheten å sin sida fick Marcel vara känd att ropa ut tjänstebilschauffören högt med en megafon för att skicka ut säkerhetsbilen om en hemsk krasch skulle inträffa och till de tusentals fans som vittnat Grupp C-eran på Le Mans är det bra läge att säga "Han är bilsportens räddning. " offentligt och redan trott att monsieur Martin från och med hösten 1989 till FIA: s begäran att göra stora ändringar på faciliteterna innan nästa upplaga som gick anno 1990 med Mulsannerakan som delats i tre sektioner och överlåtit byggentreprenörerna att mura in sedimenten på en VIP-loge mitt emot depågatan innan han gick i pension efter att ha flaggat Audi till tredubbel trofélycka sommaren 2000.
Mellan 2001 och 2011 hade Damien Poissenot vidarebefordrats till posten som tävlingsledare på Le Mans med en mångårig erfarenhet som säkerhetsföreskriftens ambassadör, fransmannen blev inte lika stressad på kontorsbordet som alla andra runtom bakom stängda dörrar men hade den konstitutionella rätten att utreda olika förares beteenden på banan, ta till exempel uteslutningen av utländska förare från resultatlistan i två års mellanrum och här kommer den intressanta biten; Stuart Hall i en Lola Aston Martin träffar med bakvagnen en Radical som skall in i depån anno 2009 vilket fick deras Crew Chief att kila upp i trappstegen och bli rapporterad till domarteamets specialutredare Peter Wollerman och domarobservatören Garth Wigston innan föraren själv diskvalificeras, två år senare hade en amatör i en privatanmäld Ferrari orsakat en krasch i hög fart med en Audi som träffat staketet halvvägs nedför Cronk-y-Voddy Straight och även denne fått marschorder av domarna.
När VM återuppväcktes 2012 fick det Internationella Bilsportförbundet nominera Eduardo Freitas till tävlingsledare med god kompetens ur det sportsliga reglementet, den renommerade portugisen som tidigare jobbat med affärsjuridik på universitetsnivå har sedan dess varit väldigt sakkunnig med hörlurarna för att kommunicera med förarna inklusive de olika stallens Crew Chiefs och här har jag lagt upp några one-liners som jag översatt till svenska:
"Fem, fyra, tre, två, ett. Kod 60, vi har Kod 60 aktiverat mellan Indianapolis och Arnage. "
"Gul flagg vid kurva 3, gul flagg vid kurva 3, var försiktiga! "
"Information till depågatan, bil #67 får en Drive Through-bestraffning för fortkörning. "
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar