Dagens "trivia" som rör racingkändisar kommer handla om födelsedagsgossen som tävlat i den absoluta toppen av alla formelbilsklasser med större lycka på podiet och små besvikelser utanför bild.
1. Vindsnabbe Nick är född och uppvuxen i Mönchengladbach
2. I de unga åren hade blondinen deltagit i Formel 3 och tagit steget upp till F3000 genom mästartiteln 1999 samtidigt som chansen kvarstod att köra den aerodynamiskt plågade Mercedes CLR på sin debut i Le Mans 24 timmars
3. Formel 1-debuten kom anno 2000 i en Prost Peugeot som kantats av en mängd med mekaniska problem genom hela säsongens gång och missade Europas GP p.g.a. en teknikalitet vid invägning efter kvalet
4. Han spenderade tre fina år med Sauber Petronas med små meriter på kontot, bland annat en tredjeplats bakom vinnaren David Coulthard i Sao Paulo
5. Efter ett turbulent år hos Jordan kunde utdelningen i Williams-teamet renderas till Pole position på Nürburgring, ett par pallplatser och årets snyggaste omkörning på Monaco 2005 trots att han fick sitta sista tredjedelen av året hemma i Schweiz efter att ha ådragit sig en jättelik skrapsår på ena armen när han cyklade mountainbike på skogsremsan
6. Kändisstatusen cementerades år 2007, alltså i det andra av fyra år på kontraktet för BMW Sauber, på den tredje deltävlingen i Bahrain utförde han en fantastisk omkörning på Fernando Alonso där han tog höjd inför bromsning mot kurva 4 och lade framhjulen i ytterspåret för att göra McLaren-kuggen chanslös
7. Deltidskontrakten 2010 och 2011 resulterade i en begränsad närvaro på pallen och efter elva år på topp hade Nick blivit känd som föraren med fler pallplatser i Formel 1 som inte nått hela vägen till seger, tack vare en viss Robert Kubica som var i storform några år tidigare
8. Han återvände till långloppsracingen och till och med varierat tiden på Le Mans med satsningen i elektriska Formula E hos Venturi respektive Mahindra
9. Nick var tidigare förlovad med sin stora kärlek och fostrat en dotter och en son innan han spenderade mer tid åt mekaniken än det tuffa livet i utanförskap
10. Idag lämnade han uppdraget som Mahindras specialkonsult men fortsätter att restaurera bilar, en av dem en gammal Porsche i verkstan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar