Den 87: e upplagan av Indy 500 spelades på en lite kylig söndagseftermiddag med gråa moln som täckte solglimtarna rakt ovan trots risk för regn in genom racets slutfas, 33 bilar står radade tre i bredd har varit en tradition när jag ska nämna några förhandsfavoriter inför start, bland annat kommer Team Penskes förarpar stå på varsitt led (Helio Castroneves från Pole position & Gil de Ferran på 10: e startplacering) och Michael Andretti i sin sista utflykt bakom ratten står på trettonde ruta, Arvikasonen Kenny Bräck är sexa på gridden och på pappret fick hela åtta nykomlingar komma till start, några av dem är forne PacWest-föraren Scott Dixon, gamle F1-stjärnan Tora Takagi, långtradarmagnatens son A.J. Foyt IV och på elfte ruta hittar man en annan rookie i form av Rodger Yasukawa.
Indycars flaggvakt Jim Swintal klockan elva lokal tid flaggar igång racet med den då tvåfaldige mästaren Castroneves i ledning fram mot södra kortsidan, alla 33 bilar svängde perfekt innan det första av 200 varv är komplett, den ena Penske-bilen rullar längst fram med Tony Kanaan tvåa och i en annan Andretti Green-kärra sitter Robby Gordon på en tredjeplats, ni vet grabben som ersatte långtidsskadade Dario Franchitti efter att den sistnämnde fått ryggskott när han var med om en motorcykelolycka, på varv nummer nio kom den första blinkande varningsljuset för dagen när Billy Boats bil fått ryka, en befarad oljeläcka av något slag och det skedde cirka två varv efter att Felipe Giaffone tvingades bryta med ett elfel.
Omstarten skedde på det femtonde varvet men säkerhetsbilen gör sitt andra medverkande sedan fansen såg Sarah Fisher kasta sin Dallara med Chevrolet-motor baklänges på ingången mot kurva 3 och in i betongmuren, efter kraschen kunde hon vandra långsamt till kliniken med en illa tilltufsad fot och hennes Crew Chief sa att oljetrycket sjönk precis en sekund innan hon kom i kontakt med barriären, efter första omgången depåstopp så leder Scott Dixon i Ganassi-bilen före Ayrton Daré, Michael Andretti, Robby Gordon och Tony Kanaan med Vasser på en sjunde enligt grafik, bränsletrycket sjönk för Dixons del innan de första depåstoppen under grön flagg är på väg att utföras genom både Andretti och Kanaan nere i Barry Greens läger och Kenny Bräck låg en gång på en tredjeplats efter att problem med gasspjället uppdagades ett par varv efter själva servicen.
Det blev omstart igen med Andretti i spets efter ett par varv bakom säkerhetsbil bara för att Robbie Buhl satt fast i depåutgången, än en gång fick varningsljuset blinka gult när två bilar krokade i varandra ut ur kurva 2 och det är Jack Lazier som hamnat i kuggning med Richie Hearn som kört ChampCar en gång för John Della Pennas stall, ja och det såg ut som att Hearn krängde rakt fram i sargen och försatte Lazier på tvären redan i det 62: a varvet av 200, vid omstart på varv 67 hade Helio Castroneves backat av och fått se sig omkörd av sydafrikanen Scheckter i den andra Ganassi-bilen innan denne gått upp i ledning och Scott Sharp hamnade i en kamp om sjätteplatsen med Dan Wheldon och varvade A.J. Foyt IV före ingången mot banans norra kortsida.
Andretti ledde i 28 varv eftersom i den senaste reguljära depåstoppet fick hans grupp mekaniker ändra bakvingen ett snäpp men 1991 års ChampCar-mästare tillika föraren med flest varv utan seger på Indy tvingas tyvärr bryta när gaspedalens potentiometer slutade fungera, racets ledare Thomas Scheckter låg länge som etta men fått beskedet sedan länge att motorkåpan på vänster sida lyfter upp och skapar turbulens på raksträckorna före kursändringen i nio graders dosering men en gul flagg borde ha hjälpt meckarna i Ganassi-teamet att lösa problemet med den lösa motorkåpan, orsaken till varför de fick neutralisera loppet var Jimmy Vassers blåvita Dallara trimmad av Rahal Letterman Racing som puffade ut kraftig blå rök och jag gissar att växellådan brast på varv 104, alltså över halva distansen och i en intervju med Vince Welch så kände 1996 års ChampCar-mästare jättebesviken efter det mekaniska felet som precis hade inträffat.
När alla förare gör sig redo för ännu en omstart så kliver Tony Kanaan in i blickfånget med en snygg omkörning på tre bilar i ytterspåret på väg mot första kurvan och sedan skicka Buddy Rice en liten flaskpost på insidan nere i nästa sväng före bakrakan, med bland de fem bästa finns japanen Tora Takagi som satte det snabbaste snitthastigheten på varv nummer 126 har gjort det bra ifrån sig trots Formel 1-erfarenheterna på sitt CV, därefter kom nästa bakslag och det är dagens sjätte period bakom säkerhetsbil i vilket Ayrton Daré kraschat bilen ut ur kurva 2, exakt samma ställe där Richie Hearn kvaddade bilens högra hjulpar tidigare.
Vi närmar oss tre fjärdedels distans här på Indianapolis Motor Speedway och ännu en period under gul flagg skrivs upp på kollegieblocket; Robby Gordon i den andra av fyra Andretti Green-bilar har kastat in handduken och ännu en gång fick växellådan säga "Jag har fått nog. " i och med att den satt fast i fyran, vid de påföljande varven kunde Scott Sharp bli nästa offer gällande krascher på loppets slutminuter, ny omstart tog fart på varv 187 av 200 innan engelsmannen Dan Wheldons olycka fick mig som elvaåring att brista ut i chock, han fick ett kast ut ur kurva 3, träffade betongmuren med höger bakhjul först, vände bilen upp och ner men vilken tur att medicinska teamet ledd av Dr. Stephen Olvey ryckte in för att hjälpa Wheldon som klarade sig helt oskadd.
Med några enstaka regndroppar svävar ut i horisonten kunde Roger Penskes manskap defilera till dubbelseger i den anrika formelbilsloppet över 805 kilometer, två gånger om fick man se Castroneves klättra uppför sargen men 2003 års upplaga av Indy 500 säkrades av den frankofila brasilianaren Gil de Ferran och på Victory Lane så har "The Borg Warner Trophy" hjulats in och ställts bakom vinnarbilens ena kylarintag och föraren själv slevar i sig den traditionsrika kondenserade mjölken från mejeriet.
Här är Livebilderna som kablades på SVT med Stefan Klemetz som kommentator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar