Journalisten Richard Dredge från biltidningen Autocar precis innan årsskiftet hade uppdraget att titta tillbaka till bilindustrins historia mellan 1945 och 2000, här listade han ut vilka bilar som visade sig vara viktigast med ett par "honourable mentions" på själva listan ur ett specifikt årtal man föddes i.
Lotus grundare Colin Chapman var mannen som uppfann bolagets slogan "Förenkla och lägg till lättheten" i hopp om att tillverka en genialisk förarvagn, Lotus Mk 6 var tidigare känd som föregångaren till den redan populära Lotus Seven och byggdes mellan 1952 och 1957 med den överlägsna Coventry Climax-motorn.
1955 var en katastrof sett till det som hände på Le Mans när Pierre Levegh inklusive 83 åskådare förolyckades i branden på start och målrakan, utanför garageportarna tillkom årets kanske finaste skapelse signerat Citroën vid namn DS eller "Paddan" som smeknamnet anger och aerodynamiken spelade en viktig roll till att masstillverka bilen med gashydraulik som primär funktion till att vara ett framtidslöfte som äkta klassiker många årtionden senare.
Min nära vän Amys farsa Lee föddes 1958, ja på samma tidsålder som lanseringen av Storbritanniens första kända fyrdörrars-sedan Rover P5 blev något av en smart PR-trick, vår tids stora regent Elizabeth II hade ägt en sådan även om den var omtyckt av vissa tidningsprenumeranter p.g.a. sin konservatism och vardagslyx men bäst av allt var P5: an en lysande stjärna tack vare användningen av en V8 i gjutjärn på 3.5 liters slagvolym.
Bortsett från den ursprungliga Mini Coopern och en Jagga E-Type kunde årgång 1965 beskrivas som åldern med form och funktionalitet, om man tror att en äldre Rover känns för konventionell så kan en Renault 16 TL vara en intressant veteranbil att skåda, enligt insändare är det en korsning mellan en sedan framtill och en kombi på bakvagnen på olika villkor, den är framhjulsdrivet vilket aluminiummotorn placeras bakom framaxelns centra och gör att viktfördelningen sänds 60 procent fram och 40 procent bak genom en ganska generös lastutrymme plus tillägg till skivbromsar som var dessförinnan Jaguars tekniska framsteg på Le Mans.
För ett par år sedan fick jag skriva ett inslag om Alfa Romeo Alfasud, en av tidernas bästa halvkombin som någonsin byggts, bilen själv var användarvänlig med bra svängradie lika med en fin passage mellan växlarna och motorerna lät som en dröm trots att de tidiga årsmodellerna blev hårt drabbade av rost på karossdelarna.
1974 signalerade slutet på Flower Power-rörelsen och nu uppe i oljekrisens mellanår, det är lätt att säga vilken bil som vann våra hjärtan under sjuttiotalets centra kan Golfen i sitt första generation vara något du skulle gilla, Volkswagens mest populära bilmodell från första ögonkastet tros vara synonymt med all förväntan och press, den blev prisad för sin byggkvalité, kördynamik och pålitlighet medan flera kritiker anser att den behövde mer krut till bygget av vad som idag kallas för en "Hot Hatchback", engelska för snabb halvkombi.
Två år senare fick de anställda på fabrikerna i Dagenham och Köln släppa en småbil som lade nyckeln till kontinuerlig succé genom åren före fjolårets besked om nedläggning, Fords signaturmodell hette kort och gott Fiesta. När ABBA och Sir Cliff Richard toppade singellistorna respektive maktkampen i Formel 1 mellan två stora fixstjärnor på löpsedlarna betraktas Fiestan som bilindustrins största produktinvestering med en liten karosseri som bygger på framhjulsdrift och en tvärställd bensinmotor för bättre paketering av hjulupphängningssystemet.
Mercedes W124, ni vet den ursprungliga E-klassen har nålats på anslagstavlan som pålitlighetens paradigmskifte och blev till idag en av de sista underskattade bilarna som konstruerats i Sindelfingen, vilken kryssare får man väl säga om inte den tillkom som sedan, kombi eller cabriolet, de två förstnämnda blivit erbjudna med en skön åkkomfort och lagt till mitten av 80-talets smarta finesser med ett urval av motorer att välja från, helst en fyrcylindrig diesel att tillgå.
Bataljen mellan en Porsche 959 och Ferrari F40 pågick i många år även om båda två etsade sig fast i olika förares ådror, bland andra en del kändisar som ägt någon av de här skapelserna, en av dem var en då nittonårig tennisspelare som la sin avancerade Porsche i full blås på Autostradan.
Volkswagens sportcoupé vid namn Corrado var inte särskilt sportig när den lanserades 1988, i en tid där McLaren vann femton av sexton race i Formel 1 med turbo-eran på väg mot sitt slut, genom hela sitt livscykel var Corradon en urflopp med delar av andra folkvagnar hopskruvade i ett höj, till exempel bakre länkarmarna ur en Passat och fjäderben ur andra generationens Golf framtill medan andra bilar som BMW Z1 har också hamnat i arkivet till följd av försäljningskatastrofen.
Målvakten Matt Ryan inklusive mig själv och den multibegåvade Amy Deasismont är födda år 1992, i denna årgång har många fina minnen skördats ur de tolv månaderna, såväl de ljuva gitarrtonerna ur en Scorpions-låt som OS i Barcelona och Michael Schumachers första av 91 segrar i Formel 1, här enligt utsago har man utsett hela fem bilar som gjorde 1992 till det viktigaste året inom bilindustrin, med på listan finns McLaren F1 designad av den legendariske Gordon Murray, Ferraris gudomliga kryssare 456 GT, vår tids största drömbil Jaguar XJ220, branschens lilla magnet Renault Twingo och TVR: s mest sålda prestandamaskin Chimaera, vilka fina bilar.
1995 var också en ganska intressant år bland bilfanatiker och musikälskare generellt, här hade genren Britpop respektive den s.k. "Bristol-scenen" dominerat rubrikerna med Liam Gallagher vid mikrofonstativet, värvningen av Wolfgang Pichler som svensk landslagstränare i skidskytte lade extra krydda på Magdalena Forsbergs utvecklingskurva efter första världscupsegern på pittoreska Ruhpolding i januari månad och världsrekordet i tresteg satt av Jonathan Edwards med en liten omskrivning av Kajsa Bergqvists introduktion som höjdhoppare gjorde att intresset för friidrott ökade markant, på bilsalongen i Frankfurt däremot hade Volkswagens och Fords samproduktion av en vettig MPV aktualiserats i form av lanseringen av varsin modell (Galaxy & Sharan), båda de här bilarna släpptes ett år efter Peugeot 806 som blev lite mainstream genom hela 90-talet och en bit in i det nya årtusendet, att äga en sjusitsig familjebil ansågs vara rena barnleken även om jag skrev många fina berättelser om sådana bilar för många år sedan på agendan.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/most-important-car-year-you-were-born-7
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar