söndag 21 maj 2023

24 timmarsfabeln - Del 31

Snart kan alla inlägg som rör historien om Le Mans 24 timmars skrivas färdigt med näbbar och klor och från och med nästa vecka kan jag lägga upp fyra kolumner på raden innan genrepet på VM-kalendern.

Efter kundleverantörsprototypen 333 SP: s svanesång kunde Ferrari omgruppera sig under millennieskiftet i takt med acklimatiseringen av FIA: s GT1-reglemente, tack vare Stéphane Ratels samarbete med Marcello Lotti hade anno 2001 varit räkenskapens år när Eurosports racingspektakel "LG Super Racing Weekend" drog publikrekord redan två år efter sammanslagningen av det tyska respektive italienska Supertouring-mästerskap och skapa ett EM-regelverk ute i grönskan, bland aktörerna fanns Team Rafanelli och Prodrive som via öppet brev till Ferraris VD på den tiden Luca di Montezemolo velat bygga om varsin gatlegala superbil till potenta GT-racers i vardera kategori eftersom konkurrenterna behöver något som matchar en Dodge Vipers eller Lister Storms balans mellan fart och kurvtagning, rivalen till en Porsche 996 RSR stavas 360 GTC medan Viperns värdiga konkurrent på Le Mans hette 550 GTS, vi vet redan att 550: an ser påtagligt vacker både civilt och på racerbanan med den skönsjungande V12: an under huven, vår egen svensk Rickard Rydell tog med Darren Turner och Colin McRae på podiet 2004 med en hyfsad tredjeplats i GT1-klassen cirka ett år efter att Peter Kox, Jamie Davies och Tomas Enge slagit Corvette på egen hand.

I den mindre GT2-klassen trädde 430: an fram i rampljuset år 2006 efter 360 GTC: s uttåg ur paddocken, superbilshandlaren tillika verkstadsägaren Giuseppe Risis företag Risi Competizione hade äran att fintrimma bilen ur teknisk åsyn till två raka klassegrar i Sarthe-regionen innan privatisterna fått hålla ögonen på ett lag som vill klättra i högre höjder när avvecklingen av GT1 ledde till skapandet av GTE Pro, i det nytända klassen hade 430 GTC: s ersättare Ferrari 458 GT2 varit en mycket speciell racerbil i mina ögon, med ett läte som fick mina inre organ att smälta som ostfondue kunde 4.5 liters V8: an varva otroligt högt i registret, hela 9 000 rpm i civil mundering men i racetrim fick man lägga på en 33 millimeters restriktor som stryper effekten med hundra hästkrafter respektive mindre varvtal och jag kände mig jätteexalterad efter att AF Corses bilar vann klassegern på Le Mans i två års mellanrum om man inkluderar segrarna i GTE AM hos kundleverantörsteamen 2015 och '16.

488 GTE: s braksuccé var utomordentlig sett till fakta och statistik, mellan 2016 och 2022 hade den stått för mer än hälften av alla racevinster i både proffs- och amatörklassen bland produktionsbilar i VM-nivå, bara tacka den framlidne Sergio Marchionne som kontrakterat chassiutvecklarna Michelotto till en förlängning innan de 300 nya delarna skruvades in i Evoluzione-versionen upp mot höst- och vårsäsongen 2019-'20, med återblicken till den 87: e upplagan av Le Mans 24 timmars kunde AF Corses utbildade mekaniker utföra det mest taktiska av alla beslut före defilering som segrare, man bytte bromsskivor och belägg tidigt på morgontimmarna tills de såg Jan Magnussen hamra Corvettes sista spik i kistan genom en avåkning på slutet av Porsche-kurvorna och framför ögonen på Johann Elkann kunde man återigen vinna långloppsklassikern med samma radarpar (Alessandro Pier Guidi & James Calado) plus fransmannen Colm Ledogar i spets innan beslutet att återerövra kungaklassen fattades vid slutet av juni 2022, precis före lanseringen av Ferraris sprillans nya sportprototyp 499P.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/ferrari-gt-du-xx-ie-siecle-genealogie-dun-renouveau-57407

Rikedomen föll som en sten när vi pratar om Maseratis finurligheter på Circuit de la Sarthe emellan dess tidiga succé i Formel 1 med den strömlinjeformade 250F som tog Juan Manuel Fangio raka vägen till VM-bucklan, det italienska fabrikatets Le Mans-historik etsades redan 1954 när tre officiella fabriksvagnar äntrade scenen till att sedan falla i besvikelse med diverse mekaniska fel och upp mot de närmaste tolv månaderna så lämnade man garaget tomhänt igen med exakt samma utgångsläge.

Det dröjde till sommaren 1956 för en första framskjuten placering efter katastrofen som skördat 83 åskådares liv året innan, här fick Henri Perroud och hans partner Francois Bourillot i en privatanmäld Maserati 150S avsluta äventyret på en hyfsad niondeplats med mer än sex varv bakom Ninian Sandersons Jagga D-Type, fyra år senare hade Maseratis första fabriksbyggda sportprototyp på länge, ni vet Tipo 60 klämt till en profilerad utseende i karossen, rörramschassit lika med den konvexa främre vindrutan lagt till smeknamnet "Undulatburen" och amerikanen Briggs Cunningham hade äran att trimma bilen och se förarduon August Pabst tillsammans med Dick Thompson sluta fyra anno 1961.

1965 var årgången vi såg Maseratis lysande faktor slockna när Jo Siffert var mannen som körde en Tipo 65 med stort självförtroende i smilgroparna tillsammans med tysken Jochen Neerpasch som senare vandrat till ingenjörskunskap med BMW och sållat fram grundandet av varumärket M vars syfte att skörda många segrar i såväl standardvagnar som internationella GT-mästerskap.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/maserati-1954-1965-24-heures-24-voitures-et-autres-curiosites-57412

Garage 56-regeln stod för innovation utan klassmärkning med makabra konsekvenser att vänta, första gången det hade hört talats om saken skedde år 2012 när Nissan Deltawing rullades ut ur depån och avklarat fem och en halv timmar innan en krasch avslutade äventyret ganska tidigt, comebacken dröjde två år senare med en batteridriven vagn men använder fortfarande Nissans varumärkesimage eftersom körningen runt landsvägsbanan i tysthet kändes riktigt tufft.

Mellan 2016 och 2021 antog Frederic Sausset utmaningen att tävla på Le Mans trots rörelsehinder genom grundandet av stiftelsen SRT41 med särskild tillstånd från ACO: s ordförande Pierre Fillon; i sitt första deltagande hade Frederic gjort sällskap med Christophe Tinseau och Jean-Bernard Bouvet i en Morgan LMP2-bil, med en välmeriterad körning runt klockan blev han så småningom hyllad för sina insatser och prestationerna kunde inte bli bättre med tiden redan fem år senare när han som teamägare anlitat två rullstolsburna personer som skulle dela en Oreca LMP2-bil med racingproffset Mathieu Lahaye, även den här gången fick man avsluta racet med den rutiga flaggan nära till hands.

I år kommer Hendrick Motorsports att frakta en specialbyggd Nascar-bil med LED-strålkastare till Circuit de la Sarthe och paxa Garage 56-luckan till tre olika chaffisars förtret, bakom ratten kommer f.d. F1-världsmästaren Jenson Button respektive 2010 års Le Mans-vinnare Mike Rockenfeller att ge lite instruktioner och feedback till stallets mångårige Crew Chief, det är inget mer synonymt än svensken Alan Gustafsson.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/56-e-stand-innovation-technique-et-aventure-humaine-57416

Den mindre prototypklassen i långloppsracing har länge varit en ganska banal sätt att urskilja monopolet mellan storsatsande fabriksteam och privata aktörer som bygger egna bilar med mindre sedlar i fickan, historiskt sett kan en kostnadseffektiv Porsche 906 stämplas som anfadern till dagens LMP2-bil med enhetschassi och kraftpaket eftersom första minsta prototypseger kom anno 1966 när den hamnade i skymundan av "Giganternas kamp" mellan två separata bilimperier från olika länder; Colin Davis och Jo Siffert ledde tre andra Porschar till total dominans i sin egen kategori jämfört med Ferrari 330 P3 och Ford GT40 på deltagarlistan.

André Moynet från den franska luftfartsskvadronen tog beslutet att hala ned en liten rak fyra ur en Simca i motorrummet på en egentillverkad Grupp 6-bil i och med de små framgångarna cementerades redan 1975 när en kvinnlig förartrio radat upp en liten änglagåva till den klipska stridspiloten bakom depåmuren, rallydrottningen Michèle Mouton klättrade uppför betongmuren för att applådera Christine Dacremont som åkte racets sista stint till klasseger innan hon kilade in i garaget och gratulera kollegan Marianne Höpfner till en väl utförd äventyr runt klockan.

Vem har sagt att Gordon Spices Le Mans-kärror fördaterar 90-talets mest kända flickband? Svaret är delvis ja för att han var medgrundare till Grupp C-erans minsta kategori C2, mellan 1983 och 1991 hade C2-klassen tätnat med ett hop av Courage-bilar inklusive ett par Spice SE88 i vischan innan Mazda övergått ett snäpp uppåt och tampats med Porsche och Jaguar innan överraskningen från 1991 ledde till Wankelmotorns solitära popularitet bland prestandagubbar.

På modern tid är LMP2-klassen eller LMP675 som det hette förut mycket tajtare med olika motorer som hörs från långt håll även om utseendet skiljer från en chassitillverkare till en annan, ta till exempel MG Lola EX257 som gjorde entré 2001 då den legat med de bästa i den större LMP1, flera år senare kunde Peter van Merksteijn köpa till sig en Porsche RS Spyder i 2007 års specifikation med dispens från Roger Penske; i fjärran var LMP2-Porschen en sensation när Timo Bernard och Romain Dumas slog antingen Audi eller Peugeot på Sebring eller i de flesta race på ALMS-kalendern och till 2008 års upplaga av Le Mans 24 timmars var den privatanmälda Porschen först över mållinjen med Jeroen Bleekemolen bakom ratten tillsammans med ägaren själv och f.d. F1-kuggen Jos Verstappen innan danska Team Essex försvarade titeln tolv månader senare, efter Nissans tillfälliga comeback och de öppna sittbrunnarnas frånvaro fick klassen möbleras om till enhetsbilar från Oreca eller Ligier med bara en 4.2 liters Gibson V8 baktill som tillåter mer vrid och maximal omkörningsförmåga.

Till dags dato är det ungtupparna som dominerar LMP2-klassens rubriker med killar som Charles Milesi, Thomas Laurent eller varför inte Philip Hansson i United Autosports färger, på deltagarlistan kommer vi återigen få se Josh Pierson och Tijmen van der Helm tampas mot nykomlingarna Oliver Caldwell respektive Fred Lubin och Danmarks nya talang Malthe Jakobsen genom första kurvan efter startskottet.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/2-litres-groupe-c-2-lmp-2-variations-sur-les-autres-prototypes-57421

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar