Här kan jag sammanfatta några fakta kring yngre kvinnliga racingstjärnor som kan ta sig hela vägen till toppen. Ja, vi vet redan att Hawkins och Bäckman; båda med Jessica i förnamn konverterat till sportvagnar efter flera år i mindre formelbilar även om båda är medlemmar i Aston Martins förarprogram och nu är det rätt läge för mig att nåla fast ett par begåvade talanger med större mästerskap i minnet.
Lilou Wadoux (Frankrike)
Den här damen klättrade trappsteget upp till toppen genom karting, enhetsklassracing och standardvagnar, hon imponerade stort vid de första deltävlingarna av Peugeot 308 Championship anno 2018 med en femteplats som bäst bakom erfarna män som Amaury Richard respektive far och son Briché; efter jättekraschen på Spa 2019 i TCR-EM bytte hon till en Alpine i två års tid och slutade trea i tabellen tack vare åtta pallplatser och en seger i protokollet, hennes VM-medverkan i långloppsracing byggde på erfarenhet och överlevnadsinstinkt med först en stint i LMP2-klassen följt av anno 2023 i GTE AM och blev första kvinna att vinna en klasseger på VM-nivå.
I år hade hon klarat av en hel säsong i WeatherTech-serien utanför vår kontinent med samma bransch som tidigare nämligen AF Corse, med flertalet tävlingar i utvecklingskurvan kommer fransyskans framtid luta mot ett säte i vildhästens Hypercar-team som värdig reserv till någon av de erfarna chaffisarna.
Doriane Pin (Frankrike)
En annan tjej som bär Trikoloren på hjälmen verkar vara jätteintressant, vissa journalister tycker att den här smarta eleven tillhör en av de starkaste kandidaterna till en reguljär F1-sits om så där fem års tid och jag har följt hennes talangutveckling från kartbanan till toppen av sportvagnsträdet, i spåren av konkurrenterna som ville göra narr av henne p.g.a. sin "Race craft" kunde hon på egen hand tysta kritikerna med att bli bäst i GT-racing, speciellt i Ferrari Challenge Trofeo Pirelli samtidigt som hon blev medlem i Iron Dames och vann mästerskapet innan hon körde en LMP2-bil för Prema Powerteam i FIA WEC för över ett år sedan.
2024 kommer snarligen räknas som räkenskapens år, anledningen till detta är att Doriane betraktas som bilracingens första uthållighetskvinna sedan rallydrottningen Michèle Mouton eftersom hon kan verkligen dubblera mellan GT3-klassen i långlopps-VM och en stint i F1 Academy.
Abbi Pulling (Storbritannien)
Om en del racingfanatiker tycker att landet med flest aktiva medlemmar i kungliga motorklubben (BRDC) har ont om kvinnliga förare till finrummet, bättre sagt än gjort för den här fina tjejen är en av de mest vördade i sitt yrke, hennes supportar är bland de mest snälla och respektfulla på datorplattformarna och hon gjorde sig känd över hela Europa med sitt rumsrena image bakom ratten.
För mig är Abbi en naturbegåvning bakom ratten, hennes spelsätt i poängräkning tycks vara lika genialiskt som en schackparti mot Magnus Carlsen och har varit bland de mest kalkylerade förarna i den brittiska kartingkretsen med bland andra två nationella mästerskapstitlar respektive ett klubbmästerskap, efter det tog hon steget upp till mindre formelbilar innan hon värvades av Signatech Alpine som elev i deras racingskola och dubblerar mellan F1 Academy och British F4 med Rodin Cars där hon vinner en del pallplatser med tillägg till segrar.
Ella Stevens (Storbritannien)
Redan i våras hade denna lovande förare råkat stjärnmärka min Stories-inlägg på fotodelningsapplikationen efter att ha sagt "Lycka till! " inför karting-säsongen 2024 på högsta nivå, som det ser ut är Ella på rätt köl i karriärsteget på fyra hjul tack vare stöd från formelbilsproffset Alice Powell inklusive sponsorintäkter från annat håll och siktet på mästerskapstiteln i KZ2, alltså en kart med växellägen låg på radarn i stort sett hela arbetsschemat.
Ellas väg från nykomling till proffs blev lika påskrivet som noterna till France Galls listetta från 1988 som bär på samma förnamn som henne, redan 2018 öppnade hon dörren brett som tabelletta i privatförarcupen som trettonåring, därefter kunde hon köra enstaka tävlingar i EM plus italienska WSK-serien och brittiska Rotax-mästerskapen men från och med 2023 efter en ångestfylld helg i Kristianstad valde hon att köra en Birel ART KZ2-chassi till sin bästa placering totalt hemma i Storbritannien, hon slutade femma efter att ha kasserat tävlingssegern på Kimboltons tekniska kartbana och efter en fartfylld andra år i klassen kommer formelbilar bli nästa steg i det som kallas för "The global pathway of motor racing".
Ceol Lynch (Republiken Irland)
Gröna öns representant kommer från en musikalisk bakgrund trots att hon valde en annan väg än sång och dans, nämligen bensin i blodet och det hade sextonåriga Ceol tack vare kusinen Shanes vardagliga intresse för roadracing utöver sin s.k. "Boy band credentials", i resten av Europa får man övningsköra på trafikskolan vid sexton års ålder och får vänta med uppkörningen och ett fullständigt körkort från och med längre upp i skalan.
Ceols passion för bilracing brakade samman när hon hyrde en tävlingstrimmad Citroën Saxo VTS anno 2021 med syfte att tävla i ett standardvagnsmästerskap för juniorer runtom i Storbritannien efter att ha fått racinglicensen godkänt av det lokala bilsportförbundet, hennes mor tillika bandmedlem i B*Witched Edele var orolig för dotterns säkerhet sedan hennes vagn slog runt som nykomling i serien men kom tillbaka starkt de följande åren och använt mod och viljestyrka som motivation inför nästa steg som är en plats i BTCC eller eventuellt den internationella Formel 3-serien.
Emma Felbermayr (Österrike)
Denna tonåring kommer från den familjeägda byggbranschen Felbermayr Industries grundat av farfar Horst Felbermayr den äldre som även tävlat Le Mans 24 timmars ett par gånger, tyvärr hade han gått bort efter en långvarig sjukdom och firman drivs fortfarande av Horst den yngre med frugan Andrea.
Enligt firmans pressmeddelande är Emma väldigt intresserad på den mekaniska sidan för hon precis som föräldrarna tycker om att tävla på fyra hjul mot de bästa i yrket, likadant gör även hennes bror Felix som numera tävlar Carrera Cup i Tyskland och hoppas kunna köra Le Mans i framtiden men det är en lång väg kvar till toppen med tuffa tävlingar i KZ2-klassen på EM- och VM-nivå.
Siri Hökfelt (Sverige)
Ängelholmstjejen började sin racingkarriär med karting precis som alla andra runtom i världen, hon åkte på några bra resultat oavsett vilken klass man tävlar i och är en av fyra svenskor som studerade i FIA: s skola för kvinnliga elever "Girls on track" grundat av Susie Wolff.
Hennes vinnarinstinkt spås vara lärorikt även om hennes körstil på kartbanorna påminde mig mycket om James Courtneys mellan 1994 och '97, för drygt två år sedan varvades högstadielivet med en tillfällig satsning utomlands och idag har Siri gjort det bra ifrån sig i Next Gen Cup baserat på eldrivna Mini Coopers som del av en pånyttfödd STCC med elbilar innan steget till Formel 3 och Fanatec GT World Challenge ligger kvar på arbetsbordet.
Emma Wigroth (Sverige)
Halmstads mest lovande vinnarskalle är dotter till West Coast Racings grundare tillika stallchef Dicken Wigroth; hon blev uttagen till FIA: s storsatsande initiativ sent i våren 2021 samtidigt som hon lärde trenden i Formel Renault där hemma efter ett par år på den sydsvenska respektive mellansvenska serien i karting och nu är hon på samma nivå som Sophia Flörsch, Katherine Legge och Mikaela Åhlin-Kottulinsky när det gäller stjärnstatus.
På lång sikt kan den fortsatta elitsatsningen vara nyckeln till att bli bättre på alla sorters väder, efter tre år med mindre formelbilar har Emma fullföljt sin stora dröm och det är att signera ett fabrikskontrakt med Porsche på proffsnivå genom en full första säsong i Porsche Sprint Challenge Scandinavia, sedan kan hon gå direkt till den mer populära enhetsklassen Porsche Michelin Supercup och visa vart skåpet skulle stå framför ögonen på Roger Penske som äger fabriksteamet i långlopps-VM.
Milla Sjöstrand (Sverige)
Tonårssensationen från Södertälje har länge varit på Scuderia Ferraris respektive AF Corses radar genom hela sin kartsatsning trots att hon spenderade minst en timme på simulatorn och leker Le Mans 24 timmars i det renommerade TV-spelet "Project Cars 2", hon tog upp passionen för bilracing redan då hon var liten vid semestern i Kanarieöarna, några år senare kunde Milla tävla för fullt i Micro-klassen på hemmaplan och teknikaliteten etsade sig när hon blev uttagen till "Girls on track" i tre omgångar samtidigt som hon vann sin enda titel hittills på lokal nivå.
I år har Milla tävlat Rotax-klassen runtom i Europa efter att ha blivit lotsad av racingagenten Giovanni Minardi och har en bra framtid framför sig med lusten att klättra vidare uppåt i trappsteget, mitt bästa exempel kan nog vara en plats i British F4 eller FIA Formula 3.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar