Om man pratar om små hantverkarbilar från 80-talet kan ovanligheterna sluta med en liten födelsedagspresent från Citroën genom att ta fram överstrykningspennan och sätta färg på några stödord ur en artikel signerat Gatien-Hugo Riposseau från L'Argus redaktion, när "La marque au Chevrons" myntade Fiats kantiga Fiorino som värdig konkurrent åt dess kommande projekt har förväntningarna varit långt ifrån det som sades på broschyren varpå den förstnämnde lanserades flera år bakåt, 1977 rättade sagt då man sågade av fronten på en 127: a och limmade dit en jättestor låda tillverkad ur en viss mall, här i en C15 som Citroën brukade kalla genom användning av tillåten tjänstevikt på plakat innanför dörrtröskeln.
Enligt släktträdet så var Citroën C15 uppföljaren till 2CV-baserade Acadiane precis innan den snäppet modernare Berlingo med sina tvillingsyskon håller på att bli en megakändis sedan 1996, i överlag var C15 lika hållbar som ett stycke aluminiumfolie med enkelhet och användarvänlighet som främsta ledord om inte styrkorna livnär sig inuti bakluckan, trots den kompakta dimensionen kunde man lasta hela 2.6 kubikmeter tack vare en ganska topphemlig recept som antogs av vissa redaktörer, nämligen att den var rolig att köra oavsett väglag utan att tillägga vissa svagheter, en av dem är glapp i kullagren på "Phase 2" efter ansiktslyftning och en annan är läckor i oljetråget på XUD-motorn, alltså en äldre dieselmaskin med atmosfärisk tryck eftersom turbodieslarna förblir samtalsämnet i ersättningsmodellen och konstruktörerna höjde tempot en aning för att inte glömma bort större skärmbreddar som anpassar 15" fälgarna till årsmodellerna 1990-'94.
Efter en sista ansiktslyftning var den lilla hantverkarvagnen på väg mot slutet av dess livscykel, innan försäljningen av Berlingo läggs fram på bordet kunde fabriksarbetarna i Mangualde namnteckna ett villkor i kontraktet och det var att förlänga tidsfristen fram till 2006 eftersom man vill fortsätta bygga bilen dock under licens till andra länder än Europa, främst Marocko, Tunisien och Sydafrika, bara för att försäljningen tog ett abrupt slut hemma i Frankrike till Berlingos fördel.
https://www.largus.fr/actualite-automobile/le-citroen-c15-a-40-ans-voici-son-histoire-30033264.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar