lördag 5 oktober 2024

Analoga känslor i djupet

Moderatorn på franska biltidningen L'Argus redaktion tycker att mittkonsolerna på dagens bilar sedan 2014 hyser pekskärmar som ersätter analoga knappsatser från flera årtionden sedan, alla utom sex märken valde något annat än att ta bort de s.k. taktila tillvalen på utrustningslistan eftersom BMW, Mercedes, Audi och Tesla krigar om vilka som har större pekskärm och mer intuitiv gränssnitt, majoriteten av bilägare i Frankrike väljer dock att satsa på "Youngtimers" än på nyare bilar i annonsen och varierar mellan olika segment.

Enkelhet och användarvänlighet är två åtskilda termer som på så vis länkar ihop under pågående bilköp inne i handlaren, om man tittar noga på Suzuki Vitaras kabin i entréutbudet räcker det med bara CD-växlare och vanlig stereo då multifunktionsknapparna på ratten används enbart vid fartbegränsning eller förbrukningsparametrar på färddatorn, ur en ny generation Citroën C3 har interiören blivit så där spartansk i mina ögon när pekskärmen ersattes med en telefonhållare och behållit luftkonditioneringsvreden. 

På insidan av en åldrad liten Fiat Panda är enkelheten och användarvänligheten mer än bara träffsäkert, vi ser att knappsatserna behåller den taktila känslan tack vare elektronikens pålitliga trots klagomål från vissa ägare som rör klibbiga plastvred vid byte av radiokanal eller grundinställning på backspeglarna och om man äger en sådan vagn så är det bättre att blicka rakt fram i vägen istället för att fippla med pekskärmar på en Volvo V90 eller Merca S-klass.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/voitures-neuves-ces-modeles-qui-se-passent-d-ecran-tactile-30033055.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar