2001 var året då hela fasaden åter skulle målas i faluröd färg, inte bara när Ferrari och Michael Schumacher höll på att dominera Gazzetta dello Sports löpsedlar utan vad som egentligen hände på Mount Panorama i blandade väderförhållanden, den 44: e upplagan av klassikern över tusen kilometer höll på att bli lika het som en tryckkokare fylld med adrenalin i blodomloppet och det var ju vid den tidpunkten som den långa oktoberhelgen enligt motorjournalister på alla fyra hörn fick benämningen "Historiens galnaste Bathurst" när däckstrategin och vädret spelade en viktig roll med 39 ekipage till start.
Varv 1 av 161: Klockan har tickat 10:30 på söndagsmorgonen och där är dem iväg i en lysande solen med sex till sju timmar på schemat, efter att lamporna har slocknat fick Glenn Seton rycka ifrån Ambrose till en tidig ledning in mot första kurvan och klättringen uppför Mountain Straight och resten av första sektorn medan Lowndes och Ingall inte har lossat handbromsen ordentligt, Radisich lägger sig på en andraplats före HRT-bilarna och privatisten Dugal McDougall inte kommer igång med en sönderkörd kardanaxel.
Varv 2 av 161: Det pågår platsbyte emellan lagkamraterna inom Holden Racing Team dock utan hjälp av stallorder från ingenjörsteamet.
Varv 3 av 161: Skaife sätter press på Radisich och ser ut att räta upp bakvagnen ut ur Forrest Elbow, går jämsides med nyzeeländaren ombord den gulröda DJR-trimmade Forden och slänger sig förbi till en andraplats innan han jagar efter Setons blåvita vagn.
Varv 4 av 161: Cameron McConville fick tyvärr sitta kvar i garaget med ett dåligt besked till Lansvale-teamets stallchef Wally Storey; han rapporterade via radio att tändspolen hoppade ur och tappat all krut ur motorn.
Varv 5 av 161: Ända sedan ledande Glenn Seton klagade på rök från stänkskärmen vänster bak passade Mark Skaife på att föra upp sin HRT-bil till täten genom en klassisk omkörning på insidan in mot Griffin's Bend varpå Team Tickford-kuggen ville dra ner på tempot en aning.
Varv 8 av 161: Efter reklamavbrottet kunde tabellettan köra riktigt hårt med ett snabbt varv under två minuter och tretton sekunder innan Brad Jones var fullt laddad i en OzEmail-sponsrad Ford AU Falcon som kvalat långt ner på en 22: a plats och är nu uppe på en trettonde efter en bra start.
Varv 9 av 161: Uppväxlingen höll på att knacka enligt rapport från Skaife till sin ingenjör Richard Hollway men trycket och temperaturen höll sig på en jämn nivå, de misstänker att en liten miss från fyran till femman på Mountain Straight är bara ett falskt alarm när han ångar på med fem sekunder till godo på resten av fältet.
Varv 11 av 161: Vid början av det elfte varvet kunde allt hetta till utanför de tio bästa när Steve Ellery hamnade i rejäl kuggning med en annan privatförare i form av Paul Weel; längst bak i klungan Brad Jones fortsätter att klämma varenda tiondel på instrumenteringen och nosar på Polesittern Marcos Ambrose med ännu en rökare på innerspåret.
Varv 14 av 161: Craig Lowndes på tiondeplatsen har fortfarande långt upp till ledarklungan medan vi TV-tittare riktar blickarna till fotarbetet inuti pedalstället på hans gråsvarta Ford utvecklad av Fred Gibson Motorsport och tyvärr hade James Brock halkat av i sandfållan med en befarad punktering vänster fram.
Varv 15 av 161: Uppför The Cutting blev Leighton Crambrook knuffad bakifrån samtidigt som Glenn Seton tappade fästet, förlorade sex placeringar och hört bilen skramla när Ambrose bara dyker upp från ingenstans.
Varv 17 av 161: I bakgrunden har ledande Mark Skaife blivit beordrad att dra ner på tempot, anledningen till detta är bränslebesparing och risk för blistering eftersom "Plan A" drogs åt sidan medan killar som Russell Ingall, John Bowe och Greg Murphy rattar över sekunden snabbare.
Varv 19 av 161: Veteranen i John Briggs Motorsport precis efter att ha satt det föregående banrekordet viker åt höger och tar över förstaplatsen från Skaife nere i Griffin's Bend, bakom depåmuren råder ju ett depåstopp utanför schemat för David Besnard i Stone Brothers Racing-garaget och jag tror att ena bromsskivan rasade sönder medan Sirromet Wines-stallets Crew Chief Gregor Wooster vandrade uppför trappstegen till ett snack med tävlingsledningen om att utfärda en potentiell bestraffning och första bil att utföra en full service är Greg Ritter i den andra DJR-Forden som lämnar över till Cameron McLean.
Varv 23 av 161: Två gånger om fick banrekordet bli sprängd på en och samma varv, först Craig Lowndes och nu John Bowe då man ligger på en lättare nivå i bensintanken före service innan Murphy gav Skaife ett litet V-tecken och svepte förbi som ny tvåa på slutet av Conrod Straight tills Ingall kliver in i handlingen ombord Perkins Engineering-vagnen.
Varv 27 av 161: Bowe fortsätter att ånga på i spets med 4.6 sekunder till godo på de tre Oplarna och Steve Ellery som bästa privatist med Team Tickfords andra ekipage en bit bakom.
Varv 29 av 161: Kuggningen om placeringarna rullade vidare med den här fajten mellan Radisich och Lowndes som slutade ack så dramatiskt med en knuff ut ur Murray's Corner i samband med en omkörning, därefter åkte han på en smocka i kofångaren på vänster sida och jag tror att han kolliderade med Mark Noske på yttern men luckan var för smal på den följande reprisbilden.
Varv 30 av 161: Samtidigt som Garth Tander i den pärlemorlackade Garry Rogers-trimmade Holden VX Commodore svängt in i depån för service och förarbyte fick Marcos Ambrose sitta fast i "kattlådan" på vägen in med för lite bränsle kvar i tanken, vilken mardröm för teamägaren Ross Stone och tävlingsingenjören Paul Forgy och säkerhetsbilen kallas ut med omedelbar verkan, sedan kom jättemissen från John Bowes sida, han missbedömde avståndet till nummerskylten och aktiviteterna hos mekanikerna från olika team är kokhett.
Varv 34 av 161: Säkerhetsbilen har återigen fått sirenen att lysa på taket, detta efter två separata olyckor i blåsten med totalt fyra bilar inblandade i själva situationen och det hände uppför Sulman Park innan Reid Park och McPhillamy; Mick Donaher fick se sig träffad av John Faulkner eftersom den förstnämnde hamnade i kollision med Wayne Gardner ombord Mark Larkhams gula Ford, sedan rammade Paul Romano in i Dean Cantos bil och Gary Holt i en äldre Ford EL Falcon sitter parkerad vid betongmuren med allvarliga skador i framvagnen.
Varv 39 av 161: Ny ledare i racet är Todd Kelly som bestämmer farten vid omstarten, han skapade en lång lucka ner till Tony Longhurst som spände fast bältet efter första depåstoppet tidigare enligt planerna, nyligen inbytte Simon Wills glider förbi Geoff Brabham och vi har inte ens kompletterat en fjärdedels distans ännu innan rapporterna om en pågående Stop & Go-bestraffning för bil #600 utfärdas för fortkörning i depån, vilken osis för motorutvecklaren Alan Draper inne i John Briggs Motorsports garageport och startfältets yngste man Rick Kelly; lillebror till Todd i den andra Kmart Dealer Team-vagnen ligger kvar på en nittonde plats bakom Larry Perkins och TV-analytikern Neil Crompton.
Varv 41 av 161: Longhurst den 44-årige proffset på den tiden har siktet inställt på att lägga ett sent ryck med kalla däck i de första varven på sitt första pass även om Todd gasar på där framför eftersom den erfarne mannens aggressiva sätt att använda växelspaken hjälper inte och han är ute efter revansch sedan kraschen från föregående årets upplaga ledde till rinnande ögon innanför visiret, två varv senare gjorde han en formidabel omkörning på insidan om Kelly på The Chase.
Varv 43 av 161: Paul Dumbrell som ni säkert kunna veta har dragits med fel i styrväxeln, på reprisbilderna kunde anledningen till varför ge en tydligare inverkan och det såg ut som att han hamnade i en gruff med Nathan Pretty tills Wayne Wakefield hjulade in sin Stone Brothers-trimmade Falcon p.g.a. motorfel av något slag, kanske insprutningsspolen rasat sönder eller vice versa.
Varv 49 av 161: Fyra ekipage krigar om förstaplatsen i en frenetisk takt med vinnaren från 1988 längst fram och har med sig en hårt laddad Todd Kelly cirka en kvarts billängd bakom med tillägg till Shell Helix-Forden och Team Tickfords Steven Richards; tillvaron i Brad Jones Racings läger såg ut att nå bättre höjder när tvåfaldige BTCC-mästaren John Cleland åkte upp ytterligare en placering till sjunde och kommer kanske slåss om en eventuell seger.
Varv 52 av 161: Todd slår till på Mountain Straight och tar tillbaka ledningen genom en omkörningsteknik som kallas för "The dummy" i vilket den bakomvarande viker sig ur den turbulenta luften och dyka djupt på innerspåret.
Varv 56 av 161: I en intervju med reportern Barry Sheene kunde BJR: s spelande ägare Brad Jones berätta ganska humoristiskt att lagkompisen Cleland behöver en tolk p.g.a. radioproblem eftersom ingenjörsteamet hör inte hans Galashiels-slang ordentligt på hörlurarna men hänger bra med på femteplatsen bakom ledarklungan.
Varv 61 av 161: På ingången vid Murray's Corner fick Simon Wills satsa på en väldigt sen inbromsning i hopp om att göra Larry Perkins chanslös men titta vad som händer härnäst, han kolliderade med privatföraren Anthony Tratt rätt in i C-stolpen och snurrade 180 grader ut i sandfållan med däcktraven på den blinda sidan och Caterpillar-Forden saktar ner med risk för skador i hjulupphängningen tills säkerhetsbilen svänger ut på banan och låta funktionärerna sköta saneringen utan brådis samtidigt som toppteamens mekaniker har de nya bromsklossarna redo klämmas fast.
Varv 63 av 161: Åh nej! Vad är det som händer med bil #17? Blå rök puffar ut ur bakvagnen och Paul Radisich parkerar uppför ingången till Sulman Park, via radio sade nyzeeländaren att han kände dålig odör från kylarvätskan och gjort att en av luftslangarna punkterades och orsakat överhettning, från motsatt håll med andra ord har bromsproblemen fortfarande skapat oreda i John Briggs Motorsport-lägret och tappar ytterligare ett varv på ledande Glenn Seton.
Varv 70 av 161: Vi åker ett varv runt Mount Panorama ombord Greg Murphy i den kritvita Kmart Dealer Team-Commodoren och hör väldigt noga hur satellitteamets motorljud skiljer sig från bruset ur fabriksbilen där bakom med Skaife bakom ratten i nästa stint.
Varv 74 av 161: De gråa molnen hänger över delar av banan söderifrån på vimplarna men det stoppar inte Mark Skaife från att ge tillbaka ledningen i racet efter omkörningen på just Murphy uppför krönet och ner till Griffin's Bend, regndropparna föll mellan Forrest Elbow och The Chase innan det riktiga skyfallet vill leda till många omkastningar vilket Oscar Fiorinotto på Fred Gibson Motorsports garageport hade befarat.
Varv 75 av 161: Brad Jones i OzEmail-Forden tog sig förbi Tomas Mezera i ett av bansträckningens farligaste ställen, han tog höjd och sedan träda nålsögat på insidan till en fjärdeplats bakom Craig Lowndes som ångar på redan varvet efter med nya set slicks medan Murphy och Skaife grämer med ett skrubbat set intermediates och statusen som ny ledare hängde i balansen.
Varv 78 av 161: Nere i Garry Rogers Motorsport-lägret åkte Garth Tander in för full service men den här gången så byter meckarna ut det gamla setet regndäck till ett nytt set slicks, antagligen har banan börjat torka en aning med solglimtarna som skymtar i himmeln.
Varv 83 av 161: Kaos uppstår i klättringen uppför The Cutting när två privatanmälda Fordar fått stopp i maskinen, lite längre fram så utökar Lowndes försprånget på de tre andra i den övre halvan och det är inte slut på långa vägar ännu för hagelstormen är på väg att virvla om femton minuter enligt radarn från närmaste aerodrom men Craigs stallchef tror att satsningen på fyra depåstopp om man inkluderar service under säkerhetsbil borde räcka till seger.
Varv 87 av 161: Det pågår diskussioner mellan förare och strateg i Holden Racing Teams garage gällande gambling till nya set regndäck som står redo ifall säkerhetsbilen viker ut ur depågatan tämligen omgående efter att ha sett Garth Tander få svårt med fästet på slicks och Mark Skaife har rätt, det blir en period bakom säkerhetsbil när asfalten blir blötare än normalt och vi ser Adam Macrow sitta fast i sanden på utgången av McPhillamy Park men titta här, ledaren Craig Lowndes kanade in i barriären ut ur Forrest Elbow samt ännu en krasch i olika ställen, bland andra David Besnard på exakt samma sväng likaså Garth Tander varpå Stone Brothers-stjärnan vek in i depån och insett att bränslecellen blev punkterad i samband med röran på bergstoppen.
Varv 89 av 161: Mitt under en lång period bakom säkerhetsbil fick en del Ford-anhängare applådera vilt när Lowndes bil bärgades bort från däcktraven och kilar försiktigt in i depån för en kostsam reparation, vad som skulle fixas är länkarmen, bromsbeläggen på båda sidor och stänkskärmen höger fram medan saneringsarbetet pågår fram tills sirenen slutar blinka.
Varv 93 av 161: Nu är det grön flagg igen på en delvis blöt Mount Panorama när den tajta bataljen om segern intensifierar med Brad Jones som skuggar Murphy och Skaife där framför i ögonvrån; Russell Ingall får bra häng på en fjärdeplats strax före de båda Team Tickford-bilarna, Jason Bright och Steve Ellery i den lila och röda Supercheap Auto-vagnen men nu laddar tabellettan för en omkörning in mot första kurvan sedan han såg Greg missa frikopplingen till en högre växel.
Varv 96 av 161: Tillbaka till Livebilderna efter reklamavbrottet för på slutet av Conrod Straight så kunde Greg Murphy med gnistor på bottenplattan slunga sig på yttern och återtar ledningen från just talismanen i Holden Racing Team, fyra varv senare fick OzEmail-Forden ta initiativet med att lägga sig som ny tvåa innan förarbyte.
Varv 99 av 161: Tyvärr har Murray's Corner skördat nästa offer, den här gången är det Angus Fogg i en Team Kiwi-utvecklad Holden VT Commodore och han tappade bakvagnen helt enkelt under inbromsning, han har legat tolva innan dess och nu väljer tävlingsledningen att tillsätta ännu en period bakom säkerhetsbil, rätt läge kanske för toppekipagen att utföra sina viktiga depåstopp och arbeta febrilt med däcken till normal värme.
Varv 102 av 161: Jason Bright i den andra HRT-bilen för närvarande har ledningen och rycker ifrån killar som Bargwanna, Wills och nyligen inbytte Todd Kelly men kommer dock att hålla huvudet kallt i följande stint.
Varv 107 av 161: 21-årige Todd Kelly är på vägen upp i fältet efter att ha tagit den kortaste vägen mot The Chase och körde om Jason Bargwanna med perfekt balans på sin bil och Longhurst med andra ord blir upphunnen av Steven Richards i Team Tickford-kärran.
Varv 108 av 161: Mark Larkhams trista arbetsdag fortsätter, han såg sin tillfällige kollega Wayne Gardner dras med hjulupphängningsproblem i samband med ena bromsskivan som låste upp sig varje gång man saktar ner i klättringen, säkerhetsbilen är åter i tjänst och HRT: s förbundskapten Jeff Grech knäpper upp blixtlåset medan han tittar till hur en full service med förarbyte skulle utföras.
Varv 113 av 161: I samband med omstarten åkte Steven Richards upp i ledning genom en imponerande omkörning på unge Todd Kelly på nästan samma vis som Lowndes hade gjort 1994 på yttern fast med kallare däck.
Varv 114 av 161: Dags för ännu en runda med flygande varv ombord specifika bilar i tabelltoppen, i de två varven kommer vi ge en närmare inblick på hur livet bakom ratten ser ut med Larry Perkins och instrumentpanelen som ger viktig information till depåpersonalen, se och hör ordentligt på den specialtrimmade Holden V8: an med det vackra induktionsljudet.
Varv 119 av 161: 42 varv kvar enligt grafik och Steven Richards leder fortsatt före Kmart Dealer Teams Todd Kelly medan Greg Ritter och Cameron McLean i bil #18 inte är en faktor längre på tredjeplatsen, dubbla gul flagg viftas på utgången av Reid Park p.g.a. en krasch och vad gör domarkåren på översta våningen? Svaret från Tim Schenken är kort och gott en ny period bakom säkerhetsbil och reprisbilden visar att privatisten i bil #88 krängde sin Ford AU Falcon i 1999 års specifikation till en hård smäll på väg in i vänstersvängen med negativ camber.
Varv 124 av 161: Efter omstarten kliver Garth Tander in i Valvoline/Cummins-vagnen för att utföra in avslutande stint med 120 liter bensin ombord och fyra sprillans nya set däck runt hjulhusen men väderskuggan hänger löst när hagelstormen svävar på bara ett ställe och det skulle ske på anläggningens två sista kurvor respektive ingången till depågatan.
Varv 126 av 161: Genom Conrod Straight i full blås hade Todd Kelly susat förbi Richards inför bromspunkten på The Chase och tiden rinner ut i snabb takt när sista omgången service ligger runt hörnet.
Varv 127 av 161: Vi närmar oss en perfekt antiklimax med tre ekipage på rad i kampen om segern, allra närmast en omkörningsmanöver är mycket tydligt Larry Perkins med bättre fart på sin Castrol-sponsrade Holden och ville ta sig förbi Kelly rättvist varpå den sistnämnde bromsade på sig med Richards precis bakom och helvetet brakade loss när både John Bowe, Alan Jones och Tomas Mezera vattenplanade till en dyster sorti, härnäst åkte Perkins in i depån med omfattande skador på kofångaren och motorhuven och jag tror att veteranen satte ena hjulparet på en blöt betongkant och frontalkrockat med vallen på insidan och säkerhetsbilens medverkan fick åter neutralisera racet med pågående saneringsarbete.
Varv 128 av 161: När Larry erkände sin dråpliga miss i depåingången under en kort intervju med garagereportern Grant Denyer hade den kvarvarande HRT-bilen med #1 på dörrtrösklarna redan knallat in för en sista skvätt med blyfri bensin och ett skrubbat set däck av den hårdare gummiblandningen; Greg Murphy däremot hoppade in istället för en tröttkörd Todd Kelly efter en lång pass i heta stolen och blir ombedd att justera främre krängningshämmaren till medium än extra hårt.
Varv 134 av 161: Det återstår tjugoåtta varv till den rutiga flaggan när racet återupptogs med ett tidigt ryck signerat Cameron McLean på tabellettan Skaife in mot Griffin's Bend på yttersidan och det där kunde ha blivit en matchvinnande recept för Dick Johnsons stall sedan de var snubblande nära en heroisk seger 1999 med Paul Radisich innan en punkterad kylare satte stopp för ekipagets framfart, en bit bak i ledarklungan hade Dean Canto tappat tredjeplatsen till Brad Jones fördel och det ryker fortsatt i framvagnen på Lowndes gråa Falcon efter en tidigare krasch i vätan, han blev knuffad bakifrån av Steve Ellery på ingången till Sulman Park och kan ni tänka er att det hände på exakt samma ställe där Glenn Seton gav DJR-ägaren en dyrbar smäll 1995.
Varv 135 av 161: Ledande Cameron McLean klagar via radio till Dean Orr att Paul Morris som ligger ett varv bakom blockerar den fyra bilar starka gruppens framsteg, det fortsätter att viftas med blå flagg på funktionärsposteringarna och han vägrar att lyfta på gasen och vika åt sidan, minuten senare kunde snaran dras åt och domarkåren väljer att straffa Morris med en diagonal flagg för inkorrekt körning innan talismanen Skaife med bättre utgång ur Murray's Corner lägger sig som etta men McLean ger inte upp i onödan.
Varv 137 av 161: Skaife skapar en liten lucka ner till Jones och McLean och lämnar Canto i den blåvita Team Tickford-bilen chanslös, i störtloppet nedför Forrest Elbow så chansar Brad på en liknande omkörningsmanöver som på början av racets andra halvlek och gjorde att Cameron trillade ner till en tredjeplats.
Varv 140 av 161: På sidlinjen kunde Tony Longhurst säga att de sista 20 varven verkar vara tuffare än normalt och tänker inte förlora greppet om segern, hans körning var värt en gränsfall mitt i den mindre hagelstormen jämfört med mellanrundans omkastningar.
Varv 143 av 161: Solen sänks ned väldigt sakta framför våra ögon och på vägen uppför den långa klättringen har Greg Murphy vikit förbi Dean Canto till en fjärdeplats, näste man på väntelistan blir Cameron McLean i kampen om sista pallplatsen.
Varv 144 av 161: Tander chansar vilt på en omkörning i denna täta duell med Steve Ellery men får ge sig eftersom det är omöjligt att träda nålsögat på yttern.
Varv 146 av 161: Verkstadsarbetarna Steve Reed och Trevor Ashby ligger bra till på en elfteplats precis bakom systerbilen med Rick Bates bakom ratten, kanske kan den Sydney-baserade laget ta steget upp till nya höjder i de kommande åren efter en del strul invärtes över hela söndagen.
Varv 150 av 161: HRT: s förbundskapten Jeff Grech i en intervju med garagereportern Greg Rust meddelat att hans toppförare kommer kortväxla annars blir det soppatorsk med ett varv kvar och killarna framför datorerna Richard Hollway och Robbie Starr håller ett extra öga på bensinförbrukningen.
Varv 151 av 161: Nu attackerar Greg Murphy och går in i baksuget på Cameron McLeans bil, bromsar med vänsterfoten, tar innerspåret och har övertaget som renderar till en tredjeplats med elva varv kvar att åka, vilken omkörning och TV-tittarna har även missat Garth Tanders hårfina satsning till avancemang på Steve Ellery in mot The Chase.
Varv 155 av 161: Med sju varv kvar så är Tander hack i häl med Team Tickfords unge lirare Dean Canto; sedan åker vi ett varv runt den 6.2 kilometer långa slingan ombord Mark Skaife i sin röda HRT-kärra och höra V8: an bara ryta i B-moll genom störtloppet nedför Skyline, The Dipper, Forrest Elbow och den långa skjutsen på Conrod Straight i 295 km/h.
Varv 157 av 161: Trevor Ashby ut ur Forrest Elbow åkte på en piruett efter en kuggning med veteranen Glenn Seton och fortsätter utan skador på den där elfteplatsen bakom systerbilen.
Varv 161 av 161: En sista klättring innan målgång för V8-kretsens bäste förare på modern tid trots orosmomentet med ett vinande oväsen från bränslepumpen, läge för revansch har ristats i lagkompisen Tony Longhursts ådror efter att ha varit snubblande nära podiet de senaste åren med tillägg till potentiometern som rasat sönder 1997 och drivaxelexplosionen drygt två år senare, i närbild är konditionen på HRT-bilen lika nytvättad utan skrapmärken överhuvudtaget och fansen på toppen av Reid Park och McPhillamy ställde sig upp och vrålade vilt, nere i start och målrakan välkomnar resten av laget hem mannen som lade nyckeln till en kalkylerad spelsätt till en välförtjänt seger över sex och en halv timmes körning och detta var HRT: s första sedan 1996; Skaife och Longhurst skvättar champagneflaskan på podiet och veckans stora överraskningar går till andrapristagarna Brad Jones och John Cleland som förde upp OzEmail-Forden från så långt ner som 22: a i rutnätet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar